Vis enkelt innlegg
Gammel 10-02-15, 10:09   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Karboinnhold i syrnede melkeprodukter

Jeg finner ikke noe forskning på dette, men i flere år har jeg ment at karboinnholdet i fløte og rømme med samme fettinnhold umulig kan være det samme. Rømmen blir ikke tilsatt sukker. For å lage rømme tilsettes en syrningskultur, denne formerer seg ved å spise av melkesukkeret(karbohydratene i melka). Ergo det må jo være mindre karbo i et syrnet produkt enn det som faktisk står på pakkene.
Dette gjelder vel alle syrnede produkter, det kan ikke blir hverken yoghurt, filmjølk eller rømme uten at bakteriekulturen har noe å spise av og melkesukkeret blir ikke erstattet liksom, det blir borte fordi bakteriene har spist deler av det.
Selvsagt er det igjen melkesukker i et slik produkt(dersom en lager selv kan en regulere det ved å la feks yoghurten stå 24 og ikke 12 timer, men det blir surere og surere), men langt mindre enn i utgangspunktet.

Er det flere enn meg som ikke er redd for å spise naturelle syrnede produkter med levende bakteriekultur? Fløte er jeg mye mere forsiktig med enn rømme.

Jeg leste en artikkel fra USA som var skrevet av en som hadde undersøkt i laboratorie, men den er borte fra meg. Jeg tror resultatet var at vanlig plain fat yoghurt( mulig det tilsvarer helmelksyoghurt uten sukker) inneholdt 2 g karbo pr cup(2,25dl).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat