Vis enkelt innlegg
Gammel 08-09-10, 08:40   #88
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Wiggo, her.

Vi har jo i ett par generasjoner fått prentet inn i hodet at "Sikrings-kost" er det eneste rette. Det vil altså si brød med brunost og melk til.. En annen ting er jo at før et par generasjoner var vi barn i mye mere aktivitet enn barn er i dag. Nå sitter "rampen" foran datamaskin og tv'n i mange timer dagelig. Og i tillegg pimper de brus og godterier dagelig. Og skal de på noen slags form for aktivitet så kjører vi dem dit, i gamle dager gikk vi. Ser iblandt ungene som mine barn går på skolen hvor utrolig mange det er som er overvektige... Og mine barn er vel intet unntak. Så vi vurderer å begynne med lavkarbo til også dem. Skjønnt det er slettes ikke så lett med dagens butikkopplegg. Når man nærmer seg kassa koker det av sukkerkliss til barna i hyllerad etter hyllerad! Dette skulle vært forbudt med lov. Ønsker all sukkerdritten pokker i vold, gjemt i den mørkeste kroken av butikken... Er det annet å vente barna våre blir tjukke og utvikler livstilsykdommer i ung alder.

Hvor gamle er barna dine? Det burde ikke være noe problem å begrense data og tvbruk til en viss tid hver dag, og godteri og brus kun til lørdagskos? Det blir nok protester i starten, men det må man regne med.

Det er ikke lett i butikken nei..det er dårlig av myndighetene at det er lov, får håpe godteriet en dag blir innelåst slik som røyk.

Datteren min spiser stort sett det jeg spiser, men siden mannen ikke vil prøve lavkarbo (sukk) får hun også poteter, brød, pasta, naturris...det triste er at når det er raske karbohydrater tilgjengelig, er det helst det hun velger.
Hun har ikke fått smake brus enda, kommer til å unngå det så lenge vi kan. Saft har hun fått i barnebursdag, men her hjemme drikker vi ikke saft. Og godterier - har besteforeldrene sørget for at hun vet hva er. Hun fikk smake - og likte - 70% sjokolade før, men takket være besteforeldre som MÅ fôre med sukkersjokolade enda jeg har gitt beskjed om at hun LIKER sunn sjokolade liker hun ikke det lenger. Blir i grunn forbanna av å tenke på det...noen blir helt sjokkert når jeg sier at hun ikke får lov å få saft hjemme hos dem. Faren min ble perpleks da han ikke fikk kjøpe cola light til henne på en festival vi var på...kan de ikke heller bli glade for at vi tenker på Snuppas beste og helsen hennes?

Jeg har vokst opp på saft hver dag, brødmåltider hvis ikke det var middag, og til middag fikk vi stort sett kylling med pommes frittes, spaghetti med medisterfarse, pølser med potetmos...unntaket var fredagene, da lagde pappa en herlig gryte med masse grønnsaker og godt kjøtt.. Men uansett er det ikke rart at jeg ble overvektig i 20årsalderen og utviklet PCOS..men jeg vegrer meg for å fortelle foreldrene mine at maten i oppveksten sannsynligvis er grunnen til det. Da sier jeg det samme som at jeg syntes de gjorde en dårlig jobb som foreldre, og det er vel lite som er mindre hyggelig å høre enn det..

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat