Vis enkelt innlegg
Gammel 06-06-13, 15:36   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Ups ... Demotivert og stressende perioder = + på vekta?

Jeg har ikke vært aktiv her inne på en god stund. Mest på grunn av studier som har krevd mer enn 100% av meg det siste året.
Resultatet så jeg på vekta i dag tidlig: + 5 kg siden februar (har ikke veid meg siden).
Siden jeg har en tendens til å glemme å oppdatere dagbøker, så lager jeg heller en tråd her for å komme igang igjen.

De siste mnd har gått med til en stressende praksistilværelse og en mengde eksamensinnleveringer. Det har rett og slett gått på helsa løs både med hensyn til søvn og mat. Slik kan de ikke fortsette, så nå må jeg ta noen grep for å komme på rett kjøl.

Problemet er at jeg er så demotivert.
Jeg er endelig ferdig med utdannelsen, men nå må vi jo ta inn over oss vanskeligheter som vi ikke helt vet hvordan vi skal takle:
Å komme inn på arbeidsmarkedet.
Det urimelig høye egenkapitalkravet som skviser oss ut av låne- og boligmarkedet siden vi ikke har foreldre som kan hjelpe.
Og det faktum at vi fortsatt ikke har lykkes med å få barn, selv etter 2 prøverørsforsøk og 5 mislykkede graviditeter.

Alt dette har liksom bare blitt feid under teppet så lenge jeg har hatt eksamen å "unnskylde" meg med, men nå må noe gjøres.
Vi bor i studentbolig og må ut herfra innen et år fra i dag. For å komme oss ut, må vi ha noe å flytte til, for å få noe å flytte til, må vi ha lån og for å få lån må vi ha spart opp mer egenkapital, minst 2-300 000 mer enn vi har i dag og jeg må komme meg i jobb...

For å "overleve" har jeg gradvis gått fra lavkarbo til glutenfri kost for enkelthet skyld og dessverre også spist en del karbohydrater i form av tørket frukt (med sukker) og noe sjokolade for å komme igjennom våkenetter med skriving nå på slutten av eksamensperioden. (det er det eneste jeg klarer å få energi av uten å bli trøtt eller få diare når jeg ikke har tid til å sove). Det har også blitt en masse sushi. Det kommer jeg virkelig til å savne, for det er jo bare utrolig godt!!!
Så kan man selvsagt si at jeg burde ha planlagt bedre og lest undervegs, men det er faktisk ikke så lett på PPU-studiet da vi skal skrive oppgaver relatert til praksiserfaringene, ikke mindre enn 6 oppgaver + muntlig på 5 uker direkte etter praksisperioden på 7 uker i tillegg til at vi da har obligatoriske forelesninger og seminarer. (Det er et rotterace uten like med andre ord )

Jeg må begynne et sted og vekta synes å være det enkleste.
Så i dag har jeg i begynt med lavkarbo frokost/lunch:
Omelett av 2 egg, rekeost, skinke, squash og tomat stekt i smør, 1/2 l vann og en kopp kaffe med fløte i.
Jeg har også lagt det inn på diett.no, noe jeg tror er en forutsetning for å komme i gang.

Nå må jeg bare legge en plan og holde meg til den. Mat tror jeg at jeg skal klare, men trening er kjempevanskelig å komme i gang med.
Jeg har ikke råd til eller tilgang på noe organisert trening. Derfor må trening baseres på å gå turer eller trene hjemme uten hjelpemidler.

Hedonisten slår ut i full blomst her og alt i meg stritter imot å gjøre en innsats nå. Jeg har stresset en masse det siste året og nå er alt kroppen ønsker å bare ligge på sofaen eller i senga og sove eller slappe av - ikke ut og trene. Reaksjonene på fysisk aktivitet er rett og slett utmattethet, vondter overalt, hodepine/migrene og kvalme. Disse symptomene kommer lenge før jeg er svett, nesten med en gang jeg går ut for å hente posten...
Det frister lite å presse seg med andre ord.
Hvordan skal jeg komme over denne bøygen?

Er det noen som har gode og MODERATE råd ang trening? Hvor mye MÅ jeg gjøre minimum for å få en effekt av trening egentlig?
Jeg må komme igang uten at jeg føler meg sykere av det, ellers kommer jeg ikke til å klare å fortsette. Jeg er altså ikke redd for å bli støl bare så det er sagt - jeg klarer bare ikke komme så langt at jeg har mulighet til å bli det før jeg føler meg syk).

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat