Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-12, 18:13   #7
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Planlegging av pauser fra Atkins?

Opprinnelig lagt inn av Dammed, her.

Dietta: høy karbo er vel ganske ikke den beste beskrivelsen, men i alle fall ikke lav karbo. Da hadde dagen bestått f.eks. av salte pannekaker til frokost, pizza til middag med en pils, taco med lomper til kvelds og kanskje litt chips og 50gr sjokolade, f.eks en liten snickers elns. Er ikke snakk om å å sitte der med en skje i sukkerkrukka.

Det blir faktisk veldig mye karbohydrater av det du ramser opp. Du kan jo forsøke å legge det inn på diett.no og se, vil tippe du får deg en overraskelse.

Sitat:

Jeg skal nok klare å slutte, for meg er ikke lav karbo et problem, jeg liker grønnsaker og kjøtt og jeg har spist lite poteter og ris siden sommeren 2011. Så hvis det blir noe ala når jeg starta med atkins så skal det nok gå helt fint.

En ting er hva du (tror du) kan klare, en annen ting er belastninga på kroppen. Det krever litt av kroppen å "bytte forbrenningsfokus" fra karbohydrater til fett, og må du gjøre dette stadig vekk kan det bli vanskeligere for hver gang. Det er ikke anbefalt hos noen av retningene å ha en sånn dag i måneden, i alle fall ikke så vidt jeg veit. Vil råde deg til å helle skeie ut på lavkarbovis, som Nerthus og Dietta allerede har foreslått. De er kloke damer, du burde høre på de.

Sitat:

Noen side spørsmål som jeg har søkt men ikke funnet svaret på, hvorfor er ost begrenset til 100g? De aller fleste oster jeg har funnet har 0-0,5g KH / 100g, må vel være ok å spise opp til 250g noen ganger selv om det blir 1-2g KH som egentlig er reservert til grønnsaker?

Uten at jeg er hundre 100% sikker, så tror jeg det har med det som er i melkeprodukter å gjøre, blant annet laktose og noe andre greier jeg ikke husker navnet på i farta. En del vil, til tross for veldig lavt karboinntak, ikke gå ned i vekt om de spiser for mye av visse melkeprodukter som ost, cottage cheese og kremfløte. (Skulle helst ha lagt med en link om dette, men finner ikke i farta.) Det er en grunn til at reglene er som de er, men for all del, du velger jo selv. Er du komfortabel med å spise så mye, så gjør du det. Men stopper vektnedgangen så veit du hvor du kan starte å gjøre endringer.

Sitat:

Har noen av dere eller noen andre tatt en slik pause og registrert hvor skadelig det var for vektnedgangen i etter tid?

Jeg følger ikke Atkins, med LCHF, som kanskje tilsvarer fase to hos Atkins. Jeg har tatt slike pauser ved tre-fire anledninger, og jeg angrer de alle. Planen har alltid vært å bare ta et par dager fri, kanskje ei uke, men jeg har falt av vogna minst en måned hver gang. Det har selvsagt gått utover vektnedgang, jeg har også lagt på meg noen kilo i løpet av de periodene som må av igjen på nytt. Ikke minst føler jeg meg alltid ekkel og treig i kroppen når jeg plutselig får masse karbohydrater i meg. Og humøret daler. Det er jo også noe å tenke på, jeg er ikke aleine om å erfare det. For min del var løsningen på dette problemet å nettopp skeie ut med noe lavkarbo-snop. Blir jeg bedt på middag og får servert f.eks. pizza, så spiser jeg den, men lar det bli med det ene måltidet. Det er ikke selvsagt at dette er den beste løsninga for deg, det må du nesten prøve ut sjøl. Men mange andre her inne gjør dette, og det funker.

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat