Vis enkelt innlegg
Gammel 29-08-15, 09:32   #1
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Blender? Kjøkkenmaskin? Hjelp!

Siden jeg det siste året har blitt interessert i, og etterhvert habil på, å lage mat, så begynner jeg nå å lure på om den enkle og puslete Bodum-stavmikseren min burde suppleres med noe mer avansert og andvendelig, sånn for å kunne få til mer enn det jeg gjør nå.

En lang tur innom nettbutikker der de selger foodprosessore, blendere, kjøkkenmaskiner og elektriske hakkedingser, er jeg nå bare mer forvirra. Jeg aner ikke hva de forskjellige dingsene kan brukes til, og om noen av dem kan brukes på "det meste"- jeg har ikke plass til, råd til, eller lyst på, en maskinpark på kjøkkenet.

@Rin nevner for eksempel en Magimix hun er glad i, men jeg fant tre varianter bare av det merket, og vet fortsatt ikke om jeg trenger en til mitt bruk. Matbloggere med rosa kitchenaids synes å mene at sånt må til, men jeg kommer neppe til å begynne med kakebaking og daddelmosing særlig ofte, så om det er det jeg trenger en sånn en til, så kan jeg nok unnvære den.

Siden smoothies og eggemelk og slikt ikke er en del av kostholdet mitt, og jeg ikke lengter etter å endre på det, er jeg usikker på om f.eks en blender vil være noe jeg kan bruke til noe som helst annet enn suppe en gang i kvartalet. Grønnsaker rasper og kutter jeg manuelt nå, uten problemer, så en maskin som bare gjør det jeg gjør med råkostjernet er overflødig.

Det jeg savner er, vel, foreløpig savner jeg muligheten til å gjøre mer enn enkelt stavmiksmosing med så få klumper jeg får til, og å kunne vispe ting må være en fordel hvis jeg skulle få lyst til å lage noe med eggehviter, for eksempel. Et annet ønske er å lage nøttesmør selv, men jeg aner virkelig ikke hvilken av maskindupedittene som er egnet for nøttesmør- har lest noen omtaler om blendere som har blitt ødelagt av å bli utsatt for sånt.

Så, hva vil dere anbefale? Jeg skulle rett og slett gjerne hatt noe med flest mulig valgmuligheter i en maskin- å blende suppe de gangene jeg lager sånt ville jo vært gull, å generelt blande ingredienser med noe annet enn håndkraft (jeg baker ikke brød og slikt, men det hender jo at man vil lage noe som skal bli jevnt og godt blandet, og det skjer ikke med Bodum-stavmikseren). Om maskinen jeg gjør det med blir brukt til andre ting, bør jeg være fornøyd.

Og, jeg har tenkt å bruke minst mulig på kjøkkengadgets- uansett hvor retro og rosa en kjøkkenmaskin er, så er 5000 kroner nok til så mye annet jeg heller vil ha. Wilfa har jeg plukket opp at er relativt rimelig og ikke så fancy, men brukanes?

Noen råd? Helst mange, siden jeg er helt lost?

Det kan nevnes at matlaging til mer enn to personer eller et par porsjoner til meg selv neppe blir aktuelt særlig ofte.

Det eneste jeg vet etter timesvis på elektrosider og kitchn-nettbutikker på nettet er at jeg skal ha en mandolin (evnt. juliennehjern), men det er ikke akkurat noen...maskin.

Og, siste spørsmål: jeg har funnet ut at jeg trenger en stor, i alle fall høy, veldig mikrobølgeovnsikker bolle, og aner ikke hva jeg skal søke etter engang. Tips? Jeg vet ikke hvilket materiale jeg bør gå for/unngå engang (utover å ha sett en del bloggere som ikke skjønte at spinkel plast ikke tåler 20 minutter med høy varme uten å smelte)?

Teknisk hjelp, please!


Sist redigert av Ethereal : 29-08-15 kl 09:38.
Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat