Vis enkelt innlegg
Gammel 07-06-07, 17:56   #4
Foggelen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 41
Innlegg: 6
Foggelen er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Atkins er dødelig for diabetes-pasienter

themonks svar er ene og alene grunnen til at jeg registrerte meg som bruker. Svaret er noe av det dummeste jeg har lest på en lang lang stund.

Enhver idiot med litt peiling på metabolisme, fysiologi og muligens litt kjemi, vet at insulin har ganske mange virkemåter. Den mest kjente er blodsukkeret, men, det er ikke blodsukkeret som tar livet av en diabetespasient. Grunnen til tidlig død hos diabetespasienter er forbundet med hjerte/kar sykdommer, grunnet for høyt lipoproteinnivå i blodet, noe som fører til åreforkalkning.

Og, insulin er hormonet som sørger for at fett blir tatt opp og lagret i fettvevets celler. Uten insulin vil fett bli brutt ned, og transportert via blodet til leverern, der leveren vil omforme triglyceridene til kolesterol, fosfolipider. Og disse vil sammen med de resterende triglyceridene som ikke ble brukt i leveren bli omdannet til lipoproteiner. Nivået av lipoproteiner i blodet er ca 0.6% hos vanlige, hos diabetespasienter kan dette komme opp i 2-4%, spesielt type 1 insulin avhengig diabetes. Pasienter pleier derfor måle plasmanivået sitt rundt hver 3. måned, og holde kontroll over fettnivået i blodet.

Altså, insulin har alt å si på fettmetabolismen.

Atkins-dietten virker ok, lavkarbo også, men problemer med lavt karbonivå (lavt glukosenivå) er: hvor lavt faller insulin-nivået? (Hvilke verdier på c-peptid målinger vil du få etter å ha gått på dietten a. kort tid, b. lang tid), og hvor høyt er nivået av lipoproteiner over a. kort tid, og b. lang tid... og, hva regnes som lang tid?

Det som dreper en diabetes-pasient er som sagt hjerte/kar-sykdommer. At lav karbo er rent dødelig for en diabetes-pasient er satt litt på spissen, men personer med lavt insulin-nivå og for høyt lipoprotein-nivå bør være veldig forsiktig med diett.

Når det gjelder diabetes type 2, så stemmer det du sier bare til en viss grad: Insulinresistansen er der, eller det vil si noe som man ikke helt vet grunnen til enda, angriper insulin-reseptorer. Beta-cellene i pancreas sørger da for å skille ut mer insulin som en respons på dette.

Hilsen "den uvitende medisinstudenten"

Foggelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: min egen Svar med sitat