Vis enkelt innlegg
Gammel 07-06-07, 18:24   #6
Foggelen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 41
Innlegg: 6
Foggelen er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Atkins er dødelig for diabetes-pasienter

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Men (og her stiller jeg meg totalt blånn) en diabetiker har sluttet å produsere insulin, sant? Og jeg har hørt om diabetikere som har kunnet kutte ned på, og også ut medisin/insulinsprøyter etter en tid på lavkarbokost. Vil det da si at vedkommende har BEGYNT å produsere insulin igjen??
Dette har nemlig forundret meg litt, da jeg har lest om opp til flere tilfeller, og det er kanskje også relevant i forhold til dette??


Igjen: Diabetes type 1, insulinavhengig diabetes: Skyldes at beta-cellene i pancreas (bukspyttkjertelen) er ødelagt, eller ikke skiller ut insulin. Disse pasientene kan ikke da begynne å produsere insulin igjen, disse må ha subcutane doser insulin gjennom hele livsløpet.

Diabetes type 2: Produserer insulin, men cellene er "ikke følsomme nok" ovenfor insulinen. Disse kan heller ikke plutselig bli friske, sykdommen varer livet ut. Men disse trenger nødvendigvis ikke subcutane injeksjoner (sprøyter)

Hvis beta-cellene ikke funker, så trenger ikke det bety at alfa-cellene IKKE funker. Alfa-cellene skiller ut Glukagon, et hormon som er motparten til insulin.
Hvis du har lite glukose i blodet (lavt blodsukker, hypoglykemisk), så vil pancreas skille ut glukagon. Glukagon vil da virke på leveren og musklene.. Leveren og musklene har lagret Glykogen. Glukagon får da glykogen til å bli omformet til glukose, og blodsukkernivået stiger.

Hjernen lever av glukose. Hjernen må ha et visst nivå av glukose hvert minutt, for å overleve og opprettholde sine funksjoner. Derfor har vi et visst nivå glukose i blodet (70-110mg/dL).

Foggelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: min egen Svar med sitat