Vis enkelt innlegg
Gammel 07-06-07, 19:46   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Atkins er dødelig for diabetes-pasienter

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei JEG mener selvsagt ikke det, hehe. Men en kamerat av meg skrev det til meg på Facebook i dag. Han studerer til lege, og synes å vite hva han snakker om,


Overskriften er jo skikkelig tendensiøs da !
Å påstå at Atkins er dødelig for diabetes pasienter er det samme som å si at det er dødelig å kjøre bil. Dødelig å ta buss eller i det hele tatt være ute. Det er flere (også diabetes pasienter) som dør av det enn av Atkins. Så vidt jeg har kunnet finne ut finnes det ikke en eneste rapport noe sted som sier at diabetes pasienter har dødd av Atkins. De fleste diabetikere som dør, dør av hjerte- og karsykdommer, - som Foggelen har forklart ganske så bra.

De fleste leger kan svært lite om kosthold dessverre. Og mange av dem aner ikke hva de snakker om - spesielt ikke når det gjelder ketogene dietter. Og bare det at han kaller det "Atkinson" beror vel på at han ikke har lest boka ? Eller vet han det han vet/ikke vet om Atkins etter å ha lest noen overskrifter i avisa. Er det den 14 dagers induksjonsperioden han snakker om ? Er det vedlikeholdsperioden eller hva ? Snakker han om diabetes I eller II, - det er en viss forskjell der.

Noe av det han sier er rent sprøyt, annet tilfelle - men feiltolket, andre ting helt korrekt. Det er også stor forskjell på teori og praksis !

Jeg er heller ikke lege, men jeg kan en del om Atkins og jeg kjenner personlig flere diabetes I diabetikere som har levd etter Atkins sine prinsipper i mange år. Mange av dem kan kutte ned eller ut insulinen på grunn av kostholdet og det er derfor de har fortsatt. Presiserer at man ikke bør følge Induksjonsdelen av Atkins uten under kontroll og oppfølging av lege.

Jeg skal svare så godt jeg kan på det jeg vet. Så håper jeg Torkil kan svare også, for gjelder det Atkins gjelder det i høy grad Ketolysekuren !




Sitat:

Desverre skriver han det på dialekt, så jeg håper dere forstår hva han skriver:

Ja det får meg jo til å ta han veldig seriøst !


Sitat:

På ein måde vil Atkinsondietten ver som selvpåført diabetes, altså, insulinmangel. Mange så har diabetes får vekttab, å d di te syvende å sist dør av e ikkje lavt blodsukker, men rett å slett åreforkalkning.

Atkins vil ikke på noen måte være som selvpåført diabetes. (Jeees, svarer jeg virkelig på dette !!) Atkins stabiliserer insulinnivået - og de diabetikerne jeg kjenner som har gått på Atkins (som nevnt under legekontroll) opplever som tidligere nevnt at de faktisk kan kutte ned på insulinet. Man FÅR heller ikke diabetes av Atkins. Type II pasienter kan bli friske av Atkins vedlikehold og Fedon kost. (Noe det nye diabetesforbundet har skrevet en del om).

Sitat:

Eg tror heller kanskje Fedon sin versjon e bedre? Der handle d merr om å spisa sukker, men i mindre mengder å av rett type...

Joda, Fedon er nok mye bedre for diabetikere. Dvs. lavkarbo uten å være ketoge. Det er det ingen tvil om, - men hvor kommer det med om at det handler om å spise sukker, men i mindre mengder og av rett type ? Det er jo en bitteliten detalj om hva det handler om ! Han har ikke lest Fedon heller skjønner jeg..... Atkins vedlikehold og Fedon er så og si det samme ! Det handler uansett om å kutte ut tomme karbohydrater og stivelseholdige matvarer. Sukker, raffinert hvitt mel, pasta, ris og poteter. Hva er det med disse varene som er så sunne for diabetikere eller andre da ? Fedon anbefaler kun SMÅ mengder av fruktose. Og han har uttalt at Om han hadde visst om Splenda da han skrev den første boka si, så hadde han anbefalt det !

Sitat:

Atkinsondietten e sånn at du kan spisa fett å proteiner men ikkje karbohydrater.

FEIL. Vi spiser karbohydrater, men av rett og sunn TYPE, nemlig grønnsaker, urter, nøtter og bær. Det presiseres at man skal unngå transfett og bearbeidede kjøttvarer tilsatt masse e-stoffer.

Sitat:

Karbohydrater virke direkte på bukspyttkjertelen, å skille då ud Insulin. Insulin vil då prøva å fjerna karbohydratane, eller blodsukkere fra årene, for å komma tebage te et normalt nivå (rondt 70-110 mg/L).

Måden insulin fjerne sukker på, e:

1. Fora cellene (mest muskelceller) me karbohydrater
2. Lagra karbohydratane i leveren
3. Lagra karbohydratane som fett i fettvevet

Så komme probleme: Insulin sørge jo for at sukker bler lagt om te fett. Men insulin sørge åg for at fette holde seg inni fettcellene. Altså, d stoppe fette fra "å renna ud av fettveve"

Uden insulin, så vil fette i fettcellene brydas ner i mindre deler, å ble sendt ud i blodet. Å uden insulin i blodet, vil heller ikkje fette ble tatt opp i cellene igjen. Med på tanken? Fett bler tatt opp i cellene pga insulin på same måden så glukose bler tatt opp i cellene

Diabetikere type I produserer ikke insulin. Man fpr derfor ikke for lite insulin på grunn av Atkins. Type II opplever at insulinnivået normaliserer seg over tid og de kan evt. slutte med medisiner (dette har jeg veldig gode eksempler på i egen familie). Man får akkurat passe. Derfor blir konklusjonen feil;

Sitat:

Ergo: Lide karbohydrater = lide insulin, lide insulin = møje merr fett i blodet, men ingen vei fettet kan rømma. Å då har du plutselig merr fett (kolesterol) i blodet ditt, å dette føre til åreforkalkning.

Og her har han helt glemt at det er noe som heter ketose. Ketoner er en normal og effektiv kilde til brennstoff og energi for kroppen vår. Ketoner produseres i leveren, - og kommer fra fettsyrer som blir dannet når kroppsfett brytes ned som erstatning for glukose/sukker. I en ketogen diett, som Atkins – eller dietter som behandler barneepilepsi, kan de små mengder glukose som trenges for at kroppen skal fungere, dekkes av et minimum karbohydrater. Glukose kan også dannes i leveren – fra proteiner.Når kroppen produserer ketoner og bruker dem som brennstoff kalles det for ”ketose”.

Det er ikke farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose. Ketose blir ofte blandet med et lignende ord, ketoacidose. Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Som tidligere nevnt: Diabetikere med type I diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt.

De fleste dietter reduserer kalori inntak. Du tar av, - noe av det er fett, noe er muskelmasse. Mindre muskler betyr nedsatt stoffskifte, noe som gjør at der er vanskeligere å ta av, samtidig som du legger på deg lettere etterpå. Ketose hjelper deg å forbrenne fett. Når du er i ketose bruker kroppen hovedsakelig fett som brennstoff (ketoner). Når du i tillegg spiser nok proteiner behøver ikke kroppen bryte ned muskelvev. Ketose setter også fortgang i forbrenningen. Når leveren omdanner fettet til ketoner kan det ikke bli til fett igjen – i stedet blir det skilt ut gjennom urinen. Det legger seg altså IKKE å årene !

Mange type II diabetikere er overvektige fordi de produserer for mye insulin. Og er insulinresistente. Dette har Foggelen forklart greitt syns jeg.

Sitat:

Å hvis personen e øvevektig, så har an kanskje for møje fett i årene fra før, å nå får an ennå merr pga insulin mangel.


FEIL ! Og forklart ovenfor.


Sitat:

Nettopp derfor dør folk me diabetes: Di dør av blodpropper å åreforkalkninger. Ikkje pga for høgt eller lavt blodsukker.

Ja ? Hvor kommer Atkins inn her da ? Man får jo IKKE blodpropp og åreforkalking av denne type mat. Keogene dietter er brukt i behandling av hjertepasienter siden sent på 1800 tallet !!

Sitat:

Å her komme dårr et aent poeng: Hvis du røyge, eller hvis du går på p-pillå, ka e då faren? Jo, åreforkalkning eller blodpropp.

Ka skjer då hvis ein person så går på p-pillå, eller røyge, eller begge deler, går på atkinsondietten?

Dette er et resonnement jeg ikke engang vil kommentere. Til å være en (seriøs ?) medisiner student er dette flåsete og muligens lite gjennomtenkt kommentar.

Sitat:

Di har studert kortidseffekten av dietten, den funke fint, men ka e langtidseffekten? Sånn så d e me diabetikere, så e insulinens effekt på glukose-nivåe bare korttids, men effekten av insulinens påvirkning på fett e langtids, å te slutt d så e dødelig

..

Det er gjort studier på Atkins dietten i over 30 år. Vitenskapsfolk har omtrent stått i kø for å finne feil og mangler ved kostholdet. Det kan jo ikke stemme at dette kan være sunt og at det funker ! Men langtidseffekten er utmerket den. De fleste som har fulgt retningslinjene etter boka, og klart seg gjennom alle 4 faser uten å ta fristende snarveier eller startet for tidlig med "egenkomponert" - har kostholdet som en livsstil. Jeg har en enormt kontakt nett med Atkinsere fra hele verden. Det eneste de/vi ikke spiser ofte (noen aldri) er sukker, raffinert hvitt mel, pasta, ris og poteter. Man kan godt spise disse matvarene av og til, men ikke hver dag. Selv har jeg spist lavkarbo mer eller mindre siden 1982. Og jeg har hatt store helsegevinster.

Jeg har spurt og mast på disse forståsegpåerne - om de kan fortelle meg hva som er så sunt med sukker, raffinert hvitt mel, pasta, ris og poteter. Hva er det disse matvarene inneholder jeg og krppen min trenger som jeg ikke kan få i meg gjennom et variert kosthold bestående av rent kjøtt, kylling/fugl, fisk og vilt - grønnsaker i alle farger og fasonger, urter, nøtter, bær - grove kornsorter (mye fiber) - sunt fett (IKKE transfett) og godt friskt vann ! INGEN har kunnet svare meg.

Jeg kunne ønske at både leger, studenter og andre som uttaler seg om ketogene dietter/lavkarbo kunne sette seg skikkelig inn i hva kostholdet dreier seg om. Hva man egentlig spiser på lavkarbo. De synes å gå rundt å tro at det man spiser på Atkins er egg, bacon og fett, fett, fett !

Dette ble langt, og om jeg har sagt noe av det samme som andre i denne tråden er det fordi det har tatt tid å skrive så jeg ikke har fått lest de siste innleggene.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat