Vis enkelt innlegg
Gammel 08-03-09, 18:02   #21
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Gravid, lavkarbo og diabetes

Opprinnelig lagt inn av KarboFersking, her.

Hvor tidlig har du begynt på insulin i svangerskapene, Annebe, og hvor vanskelig var det å finne fram til riktige mengder? Jeg har prøvd å regulere diabetesen med kost helt siden jeg fikk diagnosen, og min erfaring er at alle større omlegginger fører til større svingninger i starten, noe som sikkert ikke er bra for barnet. Men har som sagt ikke prøvd insulin da.



Jeg vil bare tipse om et par ting, mener ikke å virke belærende eller fornærme noen, men syns det var verdt å nevne i denne sammenhengen:

Insulin er livsviktig for oss, ellers hadde vi ikke klart å regulere blodsukkeret vårt. Men insulin er også livsfarlig i forhøyet mengde. Det er et veldig potent hormon som påvirker ekstremt mange ting i kroppen, ofte i negativ retning.

Diabetes betyr bare å ikke tåle karbohydrater godt. De fleste har ikke diabetes 2 lenger når de kutter ut karbohydrater...

Jeg ville for alt det er verdt, og så lenge som overhodet mulig, unngått insulin. Det er mye vi ikke vet, men noe vi kan si med sikkerhet er at insulin påvirker barnet negativt - man øker risikoen veldig for at barnet også skal bli overvektig i løpet av livet. I og med at du har utviklet diabetes, har jo barnet allerede en risiko for å utvikle det samme. Og insulin kan påvirke risikoen enda mer. Et viktig spm er om du har høye insulinnivåer i blodet. Husk at selv om du har diabetes 2 kan du fremdeles ha høy insulinutskillelse, men en lav insulin følsomhet. Altså kan det hende du allerede har masse insulin i blodet, og da vil man vel helst ikke utsette barnet for enda mer insulin....Høye blodsukkernivåer og insulinnivåer under graviditet gir ofte større babyer, en slags "babyovervekt". I tillegg er det en del andre risikoer for moren hvis hun tar insulin under svangerskap.

Trening er jo ultimat hvis man vil ha bedre insulinfølsomhet - da blir musklene flinkere til å opp blodsukker, og kroppen slipper å skille ut så mye insulin.

Hvis du har klart å regulere diabetesen din med kostholdet hittil, så ville jeg ikke gitt opp nå! Hvis du får blodsukkersvingninger av frukt, så ikke spis frukt. Bruk GI tabellen - sjekk ut Fedon Lindberg, der finner du nok masse langsomme karbs

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat