Vis enkelt innlegg
Gammel 25-02-11, 11:18   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kalorier pr dag

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

På dietter som har høyere karbohydratinnhold har 800-1400 kcal blitt definert som "semi-starvation diets". Her gjorde rakkeren Ancel Keys (som skal ha en del skyld for fett-hysteriet som ennå lever i dag) et eksperiment på 60-tallet. Folk holdt på å tilte i vater på grunn av sultfølelsen (selvmordsforsøk, selvskading). Vektnedgangen var ikke veldig overbevisende, og de som ikke gikk ned blei beskyldt for å jukse. Det som skjedde etter en måned på dette kostholdet var at folk begynte å spise som gale igjen (de fleste i alle fall). Dette var etter en måned på rundt 1000 kcal. Et par av mennene var oppe i 7000 kcal i måneden etterpå, og klaget fortsatt over sultfølelse.

Nå slipper jo de fleste på ketolysekuren unna denne sultfølelsen på grunn av at fett metter mer enn karbohydrater, men jeg er allikevel skeptisk til hva et såpass lavt kcaloriinntak gjør med kroppene våre. Hvis kroppen tilpasser seg krisetid, så vil også forbrenninga vår gå ned. Og de flese av oss ligger vel på en forbrenning på 1400-1600 om vi ligger helt stille hele dagen, noe vi neppe gjør (den som ligger i koma og fortsatt skriver på forumet, rekk opp en hånd)

Jeg vil bare dele min erfaring med cambridge/nutrilettkur... Husker ikke helt kcal-innholdet- rundt 800 kcal pr dag? Sultfølelsen forsvinner i løpet av 3 dager - så det er ikke sult som gjør at man sprekker og spiser mat - det er ensformigheten i smaken på pulveret og ikke minst savnet av å TYGGE på noe! Raste ned i vekt da - man er jo da i ketose pga kcaloriunderskudd. Ble også helt sykt hyper og full av energi...
Min basalforbrenning er faktisk beregnet til 2300 kcal pr dag... Enda har jeg problemer med å gå ned når jeg ligger mellom 16 - 1800 kcal pr dag slik jeg gjør nå. Må ned i 12-1300... men vil dette gjøre at kroppen går i sparemodus? Bør jeg spise veldig mye mat i en periode og så veldig lite - eller bare spise lite til vekta er "normal" og så holde meg på det jeg spiser til vanlig i dag for å holde vekta? Veldig vanskelig å finne utav på egen hånd synes jeg....

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat