Vis enkelt innlegg
Gammel 30-12-07, 14:58   #1
Maja
Medlem
 
Maja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 211
Maja er ny på veien

Hvordan unngå lav forbrenning?

Hei

Jeg er ny her. Var i utgangspunktet ikke overvektig, men sliter med kronisk sykdom. For ett år siden måtte jeg begynne med to ulike medisiner som begge har vektøkning og økt apetitt som bivirkning. Jeg gikk utrolig fort opp i vekt, i starten la jeg på meg 2 kg i uken, siden gikk det litt lagsommere. Nå sitter jeg her og er 20 kg overvektig.

Overvekten er egentllig underordnet for meg. De viktigste for meg er å gjøre noe med sykdommen. Dessverre er det liten vilje hos legestanden til å tenke alternativt. Saken er den at jeg har vært i kontakt med ulike personer via internett som mener at kostholdet kan ha noe å si for sykdomsutviklingen og symtomene. Det viktigste for meg er å spise "rene" råvarer og ikke bearbeidet mat som er tilsatt GLUTAMAT. I tillegg skal jeg unngå gluten, sukker og melkeprodukter. Og da sitter jeg igjen med et kosthold som ligner veldig på lavkarbo/ketolyse. Derfor håper jeg at dere kan hjelpe meg litt og dele av deres erfaringer og kunnskaper.

Jeg la om til et kosthold der en vanlig dag for meg var:

Frokost: Eggerøre av 1-2 egg, litt skinke (2-3 stykker av påleggsskinke), litt salat og masse tomater.

Lunsj: Havrgrøt av 1 dl store havregryn kokt med vann, kanel.

Middag: 1 kyllingfilet og en stor porsjon grønnsaker (gulrøtter, brokkoli, blomkål og kålrot kuttet i små biter, woket i litt rapsolje)

Kvelds: rå grønnsaker og en håndfull nøtter.

Jeg kuttet ut pepsi max og gikk over til å drikke bare vann. Drakk ca 3 liter pr. dag.

Jeg er usikker på hvilken effekt en slik kostomlegging har på sykdommen min. Jeg må sikkert se det i en langtidsperspektiv for å si noe sikkert om det.

Jeg raste ned 4 kilo den første uken. Den andre uken stod vekten helt stille. Hvorfor det???? Spiste jeg for lite (for lite proteiner?) slik at forbrenningen gikk over på sparebluss? Etter to uker orket jeg ikke mer av dette kostholdet. Det ble så vanskelig å gjennomføre pga julen og alle familieselskapene. Og på to uker gikk jeg opp 6 kilo, altså 2 mer enn utgangspunktet.

Hva er feil med kostholdet som beskrevet over

Jeg er motivert for en kostomlegging av helsemessige årsaker, men jeg vil prøve å få mer kunnskap så jeg ikke gjøre noe feil. Tar i mot alle råd med takk. Det er skrevet mange innlegg på dette forumet og mye kunne jeg sikket ha lest meg til, men pga sykdommen min orker jeg ikke å lete etter svar på mine spørsmål blant alle innleggene. Håper dere gir en hjelpende hånd til en nybegynner

-Maja-

__________________
Klem fra Maja

88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65 64 63 62 61 60 59 58

Sist redigert av Maja : 30-12-07 kl 15:05.
Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden generell lavkarbo Svar med sitat