Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-07, 18:07   #21
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: H-melk

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Og hvor ofte opplever du at det smaker harskt av H-melk? Så lenge det ikke smaker vondt er det ingen fare, på samme måte som tran eller andre oljer.

Du har et godt poeng der; jeg kan ikke huske noen direkte usmak på H-melk. Men har jeg noe sammenligningsgrunnlag? Sammenligningsgrunnlaget måtte da være upasteurisert H-melk, hvor man nå enn får tak på det. Sammenligner jeg med min skummetmelk+fløte-mix, så tør jeg faktisk påstå mixen smaker bedre enn H-melka fra butikken. Prøv selv, og se! Hva annet enn homogeniseringen kan forklare den smaksforskjellen?

De som har smakt melka rett etter den er tappet fra jura forteller forresten at den melka smaker adskillig bedre enn kartongmelka, som de mener smaker noe surt. Men det er andrehånds smaksopplevelser. Jeg har selv ikke hatt anledning til å sammenligne.

Sammenligner vi syrnet melk, synes jeg Røros Tjukkmelk (uhomogenisert) smaker bedre enn de andre kulturmelkene (Kultur, Kefir, Biola, Cultura). Tjukkmelka smaker mindre surt. Men det kan jo komme av kulturen og ikke av fordelingen av fett. Hva tjukkmjølka angår er det forresten deilig å skrape "rømmen" som ligger igjen rundt tuten etter at kartongen ellers er tom.

Jeg ser du jobber for Tine, så jeg regner med du har mye kunnskap om emnet. Da kan du kanskje svare på om ...

  1. det finnes noen sjanse for at press fra forbrukere kan gjøre at vi får mer naturlig melk i butikkene utover? Altså økologiske råstoffer, uhomogenisert og upasteurisert. For med dagens muligheter for renslig produksjon av råmelk skulle jo pasteurisering være overflødig.
  2. kraftforet til uøkologisk forede dyr inneholder transfett som blir bragt videre til melka?

Fant forresten en artikkel om XO-faktoren. Ser ut som om akkurat den sammenhengen mellom homogenisering og hjertelidelser er motbevist, selv om den statistiske sammenhengen om at hjertelidelsene økte rundt ti år etter at homogenisering ble innført fremdeles peker mot at homogenisering ikke er helt uskyldig. Men for all del, "peker mot" er ikke det samme som bevis, og det var jo en del annet svineri som ble bragt inn i spiskammersene våre på den samme tida. Transfett fra planteoljer, for eksempel.

Til photobscura: Av fløte bruker jeg kun kremfløte, den feteste av fløtene. Hvis jeg ikke husker feil, er matfløte ikke bare pasteurisert, men ultrapasteurisert, altså varmet opp til 140 grader. Det som er ille med pasteurisering (oppvarming til 70 grader) er da dobbelt ille med ultrapasteurisering. Men til dette med tykning, så må jeg dessverre melde pass: jeg vet ikke hvorfor den ene tykner og den andre ikke gjør det. Kremfløten er den eneste av fløtene våre som kan vispes til stiv krem, så det kan hende det er en sammenheng der. Kremfløten skiller seg fra de to andre fløtene ved at den (1) ikke er homogenisert, og om jeg husker rett, at den (2) bare er pasteurisert, ikke ultrapasteurisert.

__________________
--Solan


Sist redigert av Solan : 03-02-07 kl 19:22.
Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat