Vis enkelt innlegg
Gammel 03-04-11, 17:43   #1
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill
Talking

Sjokoladepudding!

Siden jeg nå prøver å unngå fløte en liten stund, prøvde jeg å komme på en annen type dessert jeg kunne lage. Jeg har drukket mye eggemelk-kakao i det siste, men det er også den type drikke man kan bli lei/kvalm av etter en stund.

Mens jeg stod på kjøkkenet kom jeg på den kokosmelk-kakao-inspirerte puddingen jeg lagde for en stund siden, og tenkte at det samme må da kunne gjøres med eggemelk-kakao?

Og slik ble denne født!

Du trenger:

  • 30 gram smør
  • 1 stort egg
  • Cirka 3 dl vann
  • 6 gram bakekakao
  • 4 gelatinplater
  • Søtningsstoff (jeg smakte til med ca. 10 dråper natreen og en klype Stevia)
Oppskrift:
  1. Legg gelatinplatene i kaldt vann i 5 minutter
  2. Visp egget i en passe stor bolle med en bitteliten klype salt
  3. Smelt smøret på svak varme i en kjele og ha det så oppi bollen med egget.
  4. Tilsett søtning og visp en liten stund.
  5. Ha oppi kakaopulveret og visp det sammen til en jevn blanding.
  6. Kok opp vann, og når gelatinplatene er klare, ha dem oppi og rør til de løses helt opp.
  7. Ha "gelatinvannet" i kakaoblandingen og visp alt godt sammen. Det kan hende det skummer litt, men det er på langt nær like mye som med vanlig eggemelk.
  8. Ha i to passe store skåler (hele røren passet perfekt i to av våre dessertskåler) og sett i kjøleskapet.
  9. La stå i cirka en-to timer. Alternativt man kan bruke flere gelatinplater for å slippe å vente så lenge - men da må man passe på så de ikke blir for stive!
Oppdatert tips! Når du har tømt gelatinvannet i røren, og har blandet alt sammen med miksmaster - smak på røren! Jeg glemte nemlig å gjøre det i går når jeg lagde en dobbel porsjon, og den ble derfor relativt smakløs (både sjokolade- og søtsmaksvis). Kan med andre ord være lurt å ha den litt for søt/litt for mye kakao i, siden den later til å "miste" litt av smaken når den stivner og blir kald?

Næringsinnhold på hele oppskriften:

1.3 gram karbohydrater (1.5%)!
12.3 gram proteiner (14.2%)
32 gram fett (83.3%)
346 kalorier


Denne kan ord nytes med goood samvittighet!

Edit: Lagde denne igjen i dag, men doblet oppskriften. Hadde hele røren oppi én bolle, og den er fortsatt ikke riktig spiseklar. Tror med andre ord det kan være lurt å ha oppi en gelatinplate (eller kanskje til og med to) ekstra når man lager en større porsjon og har alt i en bolle.

__________________


Sist redigert av Julie : 16-07-13 kl 17:11.
Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat