Vis enkelt innlegg
Gammel 30-09-11, 09:00   #62
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Det stemmer VLCD (very low carbohydrate diet). Det betyr ikke at kosten er lavkalori, karbohydratene erstattes med mer fett og proteiner.

For å repetere:

- Lave T3 verdier er ikke bra for helsa
- Gir 0 karbohydrat kost (VLCD med masse fett/proteiner) lavere T3 verdier over tid?
- Gir sultedietter under 1000 kcal lavere T3 verdier?
- Siden leveren trenger glukose for å holde T3 og forbrenningen oppe, hvorfor ikke bare legge til litt karbohydrater istedenfor å "tvinge" kroppen til å konvertere det fra fett/proteiner?
- Har endel av de som er på VLCD over lang tid spesifikke symptomer (slik som jeg som har rar puls særlig ved leggetid etc.)?
- Har dette med platå å gjøre (lav T3/lav forbrenning)?

Ah. Jeg forholdt meg til VLCD slik det er definert i wikien i #58

Sitat:

Very low calorie diet (VLCD) is a diet with very or extremely low daily food energy consumption. It is defined as a diet of 800 kilocalories (3,300 kJ) per day or less. VLCDs are formulated, nutritionally complete, liquid meals containing 800 kilocalories or less per day. VLCDs also contain the recommended daily requirements for vitamins, minerals, trace elements, fatty acids and protein. Carbohydrate may be entirely absent, or substituted for a portion of the protein; this choice has important metabolic effects.

Menmen. Jeg kan iallfall svare på

Sitat:

Gir sultedietter under 1000 kcal lavere T3 verdier?

Der er svaret et rungende JA - det er dette som er den biologiske forklaringen på det som på GreteR kalles "sparemodus". Det er i praksis en senking av stoffskiftet gjennom en forskyving av T3/rT3-balansen.
Men igjen er ikke biologien svart/hvit. Det tar noe tid før det slår inn, det avhenger blant annet av hvor god kroppen er til å forbrenne fett(har kroppen nok fett å ta av) og hvor stor basalforbrenningen er.

Med hensyn til

Sitat:

Gir 0 karbohydrat kost (VLCD med masse fett/proteiner) lavere T3 verdier over tid?

Snakker du her om en kaloriredusert kost eller kun en karbohydratredusert kost?
1) Ved en kalorirestriksjon i kombinasjon med en karbohydratrestriksjon - altså som definert som en av VLCD-ene i Wikien... så er det forskning som antyder at konsekvensene er større enn ved kun å redusere kalorier. Dette forsøket er omdiskutert siden at fettkilden i forsøket i stor grad var omega6. Kritikerene sier altså at det er feil fett som fører til større senking av stoffskiftet ved kombinasjonen lavkalori/null-karbo.
Ray Peat har valgt å legge vekt på fettsyrebalansen, Anthony Colpo har valgt å legge vekt på null-karboaspektet. Jeg har ikke klart å finne noe som er konklusivt.
2) Ved kun å kjøre karbohydratrestriksjon og ikke kalorirestriksjon. Der støtter man seg på denne studien. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7...t=AbstractPlus Den sier i kortfattethet at selv en diett som ikke er lavkalori, men bare karbohydratfri kan føre til et uønsket shift i T3/rT3-balansen. Om studien er god eller ikke det har jeg ikke forutsetninger til å vurdere.
Les mer om disse studiene her
http://perfecthealthdiet.com/?p=4383
http://perfecthealthdiet.com/?p=4383

Sitat:

- Har dette med platå å gjøre (lav T3/lav forbrenning)?

Det kan man jo ikke svare sikkert på uten å få en lege til å måle blodverdiene. Når det er sagt ville nok jeg ha vært åpen for muligheten dersom man opplevde fysiske utslag som kunne likne på "sparebluss".

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 30-09-11 kl 09:13. Årsak: skrivefeil...
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat