Vis enkelt innlegg
Gammel 06-04-08, 23:41   #3
Santa Sofia
Medlem
 
Santa Sofia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 58
Innlegg: 391
Santa Sofia har en fantastisk aura rundt segSanta Sofia har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fromasjkake med nøttebunn og gelélokk

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.

Fromasjkake med nøttebunn og gelélokk

Ingredienser:

Nøttebunn:
150 g mandler
Søtning tilsvarende 150 g sukker (jeg brukte 75 g sukrin og 7,5 g splenda)
4 eggehviter

Fromasj:
2 egg
0,5 dl Fun light (jeg brukte Tropical sensation)
2 ts splenda
3 dl kremfløte
4 plater gelatin

Gelelokk:
1 pk Heistad Bringebær- eller jordbærgelé

Fremgangsmåte:

Nøttebunn: Pisk eggehvitene. Tilsett søtning litt og litt under piskingen og pisk til du får en stiv marengs. Finhakk mandlene og vend dem inn i marengsen.

Ha deigen i en rund kakeform (23 cm i diameter) med bakepapir i bunnen, Stek kaken på rist midt i ovnen ved 180 grader i ca 30 min. Avkjøl kaken helt i formen. Løsne den fra formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat. Fest en kakering (fra en kakeform som er ca 22 cm i diameter) rundt kakebunnen.

Fromasj: Visp eggeplommer og 1 ts splenda til eggedosis, visp eggehviter og 1 ts splenda stive og visp kremfløten stiv. Legg gelatinen i kaldt vann og smelt den deretter i litt varmt vann. Kjøl ned og bland den med saften. Tilsett de vispede eggeplommene i saften, og vend forsiktig eggehvitene og kremen inn i massen. Hell fromasjen over mandelbunnen og sett kaken i kjøleskapet til fromasjen har stivnet (3-4 timer)

Gelélokk: Lag gelé etter anvisning på pakken. Avkjøl til blandingen er helt kald men fortsatt flytende. Hell den avkjølte geléen over formen og sett kaken tilbake i kjøleskapet. Når gelélokket har stivnet løsnes kakeringen ved hjelp av en skarp kniv. Oppbevar kaken i kjøleskap frem til servering.

Jeg fikk 12 kakebiter ut av kaken, og 2,65 karbo pr kakestykke.

WOW den så god ut! Tror nok jeg må spare den til 17.mai for jeg har ikke akkurat flust med selvberskelse når gode kaker kommer min vei...

__________________
Santa Sofias journal




Start: februar 2008
omstart: 25.01. 2010
Santa Sofia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Starter rolig med moderat lavkarbo etter å ha forsøkt og feilet med ketolyse to ganger! Svar med sitat