Vis enkelt innlegg
Gammel 27-09-11, 13:21   #24
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er nok mest folk uten unger som sitter og skriker høyt om hvor flott ketogen kost er for barn. Føler ikke det er noe særlig problemstilling her inne lenger egentlig. Var ekstremt en periode..

Jeg tror det gikk mest på misforståelser. Kort fortalt: Den ene siden trodde at den andre siden sa at barn MÅTTE ha karbohydrater, og den andre siden trodde at den ene siden sa at man mishandlet barna hvis de fikk litt frukt og yoghurt og slikt. Og det virket som at den andre siden trodde at den ene siden mente at barna aldri skulle få smake på høykarbomat i det hele tatt. Vi har diskutert og kommet frem til at vi ikke er sååå langt fra hverandre som vi trodde.

Jeg er overbevist om at friske barn KAN fint gå på streng lavkarbo, men at de ikke MÅ. Så lenge man får i seg de vitaminer og mineraler som trengs, hva skal man med karbohydrater. Jeg er for forebygging gjennom mat. Man trenger ikke å vente til barnet har blitt sykt for å gi det sunn mat vel? Ja, jeg er en av de barnløse som synser. Hvis jeg noen gang får barn, så kommer jeg til å gi dem maten jeg er mener er sunn til hverdags. Kanskje litt frukt, smågodt eller chips til lørdagsgodt og jeg kommer ikke til å nekte dem kake når det tilbys. Om de spiser brødskiver hos venner: so what? Jeg kommer ikke til å gjøre noe nummer ut av det. Det er ikke snakk om å være fanatisk, men å fokusere på mat som jeg er overbevist om at er sunn i hverdagen. Jeg ser ikke hva som skal være galt i det. Foreldre som tror at grove brødskiver til alle måltider bortsett fra middag er sunt, gir barna sine det og ikke seigmenn til frokost, lunsj og kvelds vel? For å sette det litt på spissen.

Friske barn trenger ikke å være så strenge som tilnærmet null gram karbohydrater. Barn tåler mer karbohydrater enn voksne siden insulinstrikket ikke har blitt tøyet like mye og barn er som regel veldig aktive og bruker mer av karbohydratene. Og flere folkegrupper spiser jo slik hele livet og de har ikke diabetes, overvekt, undervekt (så lenge de får i seg nok mat da), ADHD, hjertesykdom og slikt som vi anser som "epidemier" fordi det er så utbredt i den vestlige verden. Jeg har sett flere innlegg her om barn som blir snillere på lavkarbo. Jevnere humør og sånt.

Jeg vet om ei som har veldig sterke meninger om raffinerte karbohydrater. Uraffinerte karbohydrater synes hun er helt OK. Hun baker sine egne brød med speltmel og søter med lønnesirup. Ett av barna hennes spiste en gang på en vanlig brødskive i barnehagen (hun jobber der, men i en annen avdeling). Da hun så det slo hun brødskiva ut av hendene hans! Da snakker vi fanatisk... Som om en brødskive skulle skade...

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Er det virkelig ingen av dere som stiller spørsmål med å sette (friske) barn på streng lavkarbo? Et barn er IKKE en liten voksen.. Bare det faktum at dette kostholdet ikke er så mye forsket på i forhold til mye annet, er dere ikke LITT skeptiske en gang på hva langtidsvirkningene kan bli for små barn som spiser lavkarbo? Ungene trenger mer enn hva vi gjør, de er utrolig akrive og hjernen og kroppen utvikles og vokser hele tiden.. Syns dere ikke at det er urimelig om de skal måtte gå med kvalme, slitenhet, dårlig mage, osv fordi mamma og pappa spiser lavkarbo?
Jeg spiser lavkarbo selv, men ikke kul om jeg "tester ut" det på ungene mine altså.. (og nei, jeg snakker selvsagt ikke om å stappe i de sukker og haugevis med stivelse)

Hvor lite barn snakker du om? Som smgj sier, vi har sett hva brødskiver, pasta og poteter gjør med oss. Og vi kjenner hva LCHF har gjort med oss. Jeg føler meg så utrolig mye bedre på LCHF!

Jeg har såpass tro på evolusjonen at jeg nekter å tro at barn skal ha en annen mat enn voksne. Hva gjorde huleboerne liksom? De ga dem morsmelk lengre enn vi gjør nå er det noen som sier, men i så fall, de spiste vel annet også? Og det annet var nok akkurat det samme som de andre spiste. Frukt og bær hadde de bare tilgang til på høsten (og feitet seg litt opp før vinteren). Korn brukte de ikke mye av akkurat. Litt grønnsaker fant de nok fra våren til høsten. På vinteren var det kjøtt, kjøtt, kjøtt. Ja, jeg synser, men jeg synes noe annet høres ulogisk ut. Har dere bedre teorier, kom med dem.

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

For jeg merker jo selv at jeg ikke har vært helt på topp etter jeg byttet til lchf, og at et voksende barn skal gå sånn... Nei det syns jeg ikke noe om..

Bare fordi du var uvel i overgangsperioden betyr ikke at barnet blir det. Du var uvel fordi kroppen måtte venne seg av med å bruke sukker til å bruke fett fordi den hadde brukt sukker i mange år. Det blir ingen overgangsperiode hvis man begynner på LCHF fra de begynner å spise selv.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat