Vis enkelt innlegg
Gammel 26-06-12, 14:03   #21
thessis
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
thessis er på en erverdig vei

Sv: Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!

Tusen takk til alle som har svart! Nå har jeg fått svar på kontroll prøvene. Totalkolesterolet var nå 14, det var 14.8 sist. Legen sier at det først og fremst er totalkolesterolet og de høye verdiene av det dårlige kolesterolet som er problemet. Triglyserider var normale og prøvene for Koletserol/fettpartiklene var pittelitt høye. Jeg har selv ikke sett prøvesvarene.

Første ba hun meg kutte lavkabokostholdet, men når jeg sa at jeg hadde gått ned 30 kg på 1 år og opplevde andre helsefordeler med kostholdet, ble hun litt mer betenkt. Legen konkluderte allikevel med at siden kolesterolet var så skyhøyt, ville hun sende meg til lipidklinikken, for ”man kan ikke gå rundt med så høye verdier”, noe som virker fornuftig.

Jeg tenker derfor at jeg oppretter mitt lavkarbokosthold, men prøver å bytte ut/variere mer på fettkildene mine, få inn litt mer olje og nøtter bl.a., for jeg har spist veldig mye ost, cf og kremfløte og så trenger jeg vel strengt tatt ikke spise så mye egg som jeg har gjort . Og så håper jeg på at kolesterolet vil bevege seg mot litt mere normale verdier

thessis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat