Vis enkelt innlegg
Gammel 27-03-11, 19:23   #16
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Dette var interessant, for når du sier det, så er halsen min glovarm! Jøss.
Jeg kjenner meg igjen i den kremtinga, som ikke er sånn jegrøykerkremting, om du skjønner. Og det veldig irriterende med at stemmen plutselig "forsvinner" eller blir "tjukk". Ikke noe gøy når man liksom er sanger. (Eventult var).
Vet ikke helt om jeg forsto hva det kosttilskuddet var, men jeg er litt bakpå nå, og ganske nyvåken.
TSH-et mitt har faktisk sunket en del, og det er jo det som jeg i utgangspunktet syntes var så rart, når jeg ikke føler meg noe bedre. Men jeg har vel innsett, som Willumsen også sier, at det er dét som gjør stoffskiftesykdommer så vanskelige, de er så sammensatte og det er så individuelt hvilke nivåer som er bra for den enkelte.

Ha-ha! Varm på halsen! Visste jeg det ikke !

Neida, det er mulig jeg har lest alt, og mener ALT som står på sonja og ett par-seks bøker i tillegg og jeg glemmer ikke så mye når jeg først har anstrengt meg litt.
(Ikke spør meg hva som skjer i reprise-film på tv, med mindre du gjerne vil vite. Etter noen lengre forhold lærte jeg å holde kjeft, til å begynne med i alle fall.)

Nå skal vi se om jeg husker resten av n'Finns leksjoner:
Skjoldbruskkjertelen bruker aminosyren tyrosin ++ til å konstruere thyroksin-molekyler. Thyroksin kommer i fire varianter avhengig av hvor mange molekyler som er montert sammen på et JOD-atom eller to. Derav T4 og T3, som kjent fra blodprøver. I tillegg lager kjertelen også T1 og T2, hvis funskjon er mer uklar, samt calcitonin også med litt omdiskutert funksjon.

Input er tyrosin og jod, output er T4, T3, T2, T1 og calcitonin.
I tillegg antar man at reststoffene fra thyroksin som er brukt i kroppen, uten at disse er klart definert, inngår i produksjonen av ny thyroksin.

Ved tradisjonell medisinering tilføres T4, i én spesifikk variant. På egen hånd er kjertelen i stand til å lage både høyrevridde og venstrevridde molekyler. Den moderne legevitenskapen har i sin uutgrunnelige visdom bestemt at man bare trenger den høyrevridde varianten. Her kunne vi diskutere om kroppen lager overflødig materiale ellers, men oj, det er snart leggetid her.

T4 er ikke det aktive stoffskiftehormonet, cellene har reseptorer for T3 derimot. Da må et thyroksinmolekyl kobles fra i en prosess som heter de-iodeinase. Ved behov kobles altså fra en del av det passive T4 og gjøres til T3 + ukjent reststoff.
Men kjertelen produserer også T3 direkte, med nivåer som varierer gjennom døgnet, men også ved plutselige behov, som stress.

Hvis kjertelen er betent (Hashimotos) eller sulteforet (jodmangel feks) vil den ikke produserer så mye som kroppen vil ha. Dersom hypofysen er på nett (og det er fullt mulig å ha hypofyseinsuffisiens, altså at den er slapp), vil den kalle på mer stoffskiftehormon ved å utskille TSH - Thyroid Stimulating Hormone. TSH er ikke et stoffskiftehormon, men et mål på om hypofysen er fornøyd med nivået på stoffskiftehormoner.

Så kommer frågan om hva som skjer når det har vært lite produksjon der foran på halsen og man så setter igang med å tilføre nødvendige virkestoffer.
Som nevnt før er produksjonen litt ujevn i løpet av dagen, og dermed vil TSH variere, på så liten tid som noen timer. Derfor skal man ta stoffskifteprøver fastende på morgenen, for å fange den når man antar den er å det høyeste, og for å sikre at det er mest mulig likt fra gang til gang.

Varme er et helt vanlig symptom på økt aktivitet i en del av kroppen, det samme er hevelse.
Se, jeg er ikke klarsynt, har bare et problem med hukommelsen, den virker hele tiden.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat