Vis enkelt innlegg
Gammel 08-09-11, 20:53   #39
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Den store brød-lenke-tråden (Husk å legge inn lenke her ved ny oppskrift)

Hadde tenkt å bake Lollipops ketolysebrød i dag, men så glemte jeg å kjøpe CC, så jeg tok hva jeg hadde. Jeg hadde Nannans knekkebrødoppskrift på samme arket og var litt trøtt også...
Vel rot ble det kan man si, men resultstet ble veldig bra
Dette ble et brød i en 1,5 l form og det hevet fint også.

FrkMarge's rotesegbortbrød
300g tjukkmjølk (ca 4 dl)
7 egg
2 store toppede ss fiberhusk
200 g av en blanding med linfrø, solsikkefrø, sesamfrø og gresskarkjerner. (Resteblanding etter vanlig brødbakst, bland etter eget hode)
1 stor neve valnøtter (ca 1 dl)
1 liten neve hampfrø (ca 1/2 dl)
2 dl sesamfrø
1 dl solsikkekjerner
3 dl kli/pofiber/fibrex (denne gangen brukte jeg kli, forrige gang brukte jeg fibrex)
1 ts natron
1/2 dl sesamolje
1 dl rapsolje
En klype salt

Hell kokende vann over solsikkekjerner, sesamfrø og hampfrø. La stå og bløte seg mens du lager til resten.
Pisk egg og tjukkmjølk
Hakk valnøtter, frøblandingen (evnt bare linfrø)
Bland alle ingrediensene sammen til en tjukk røre.
Sil av frøene og bland dem inn i røra.

Kle en brødform med bakepapir og hell blandingen i formen.
Stek på rist ved 150-180 grader (se an ovnen) i 1,5-2 timer.
Etter ca 1,5 time kan du ta brødet ut og teste om det er ferdig ved å skjære et lite snitt og halvegs dele brødet. Er det fortsatt fuktig, legger det det pent sammen igjen inn i bakepapiret og steker det litt lenger men med bakepapir over formen så det ikke blir brent oppå.

Brødet må hvile på rist ganske lenge etterpå, iallefall noen timer.
Blir det allikevel for fuktig, funker det knallfint å putte skivene i brødrister

Smaker nydelig med smør og servelatpølse i følge min sønn som km hjem og fikk dette til lunch etter skolen i dag nesten helt nybakt

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat