Vis enkelt innlegg
Gammel 18-03-11, 16:21   #24
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

....og vet at 70% eller mer av energiinntaket bør være fett.

Det er slike vedtatte "sannheter" jeg synes vi bør diskutere. Tenkt eksempel: kvinne, 30 år, 165 høy, 75 kilo, BMI 27,5, BMR 1500 kalorier, metabolske fordel ved ketogent kosthold ca 250 kalorier. For å gå ned 2 kilo i måneden må hun ligge på ca 1250 kalorier om dagen (merk at da er lavkarbogevinsten allerede regnet inn - på høykarbo må hun ned til ca 1000 kalorier for å oppnå det samme).

70% av 1250 kalorier utgjør ca 90 gram fett om dagen. Med f.eks. 30 gram karbohydrater i kosten, står du igjen med bare 80 gram til protein. Det er ikke allverdens mye. Øker hun fettmengden til 100 gram, må hun redusere proteinet til 57 gram. Da har hun allerede begynt å miste muskelmasse. Det er ikke en spesielt langsiktig vektstrategi.

Selv om verdiene bare er ca-tall, så sier det noe om hvor små marginene egentlig er. Og dette var med en forventet vektnedgang på to kilo i måneden. Her inne er det helt vanlig med forventninger på opptil en kilo i uken. Da kan vi virkelig begynne å snakke om usunne dietter hvis 70% skal komme fra fett. Kvinnen i eksempelet over ville for eksempel ikke gått ned i det hele tatt hvis hun hadde økt fettinntaket til 135 gram per dag.

Jeg er overhodet ikke bekymret for fett. Gjentar gjerne at kroppen er helt avhengig av en viss mengde fett, og at jeg selv spiser mitt meierismør med glede hver eneste dag. Men protein metter bedre enn fett, og er faktisk enda mer essensielt for kroppen. Husk at for hvert gram redusert fett kan du spise over dobbelt så mye protein. Det har mye å si for om du klarer å holde motivasjonen oppe over tid.

Jeg har ikke fasiten, men jeg tror litt mer realisme kan være sunt.


Sist redigert av Chunky : 18-03-11 kl 16:38.
  Svar med sitat