Vis enkelt innlegg
Gammel 18-07-11, 14:36   #1
comida
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 10
comida er på en erverdig vei

Skal - skal ikke på lavkarbo?

Tittelen på tråden er beskrivende for meg akkurat nå. Jeg lurer på om jeg skal begynne på lavkarbo eller ikke. Jeg har forsøkt ketolyse før, men holdt ikke ut så lenge fordi det er så strengt. Gikk dessuten ikke ned så mye. Jeg har også gått på Grete Roede før - ca 3 år siden - og gikk ned mye (14-15 kg) på det. Trivdes godt med lavkalorikostholdet for jeg var alltid mett og jeg kunne skeie ut uten at det fikk konsekvenser for de neste 3-4 dagene. Så er det sikkert noen som lurer på hva som skjedde siden jeg nå ønsker å gå ned i vekt igjen. Jeg holdt vekta stabil inntil for ca ett år siden. Av ulike grunner, også medisinske grunner, ble jeg forhindret fra å trene slik jeg hadde lagt meg for vane. Siden da har vekten økt. Jeg er en person som liker mat generelt - ikke bare søtsaker, men også fet mat, salt mat osv. Men må jeg velge mellom søtt og salt, velger jeg nok det søte. Jeg har nå forsøkt å lese meg litt opp på dette temaet - både her inne på forumet, men også andre steder. Det er nok et lavkarbokosthold a la Hexeberg som vil være mest interessant for meg, dersom jeg skulle velge lavkarbo. Men jeg er skeptisk hovedsaklig av to grunner: for det første fordi jeg tror at jeg uansett vil måtte holde et øye med kaloriene - ikke så ulikt lavkaloridietter. For det andre vet jeg at et kosthold der jeg ikke kan skeie ut uten å ødelegge fettforbrenningen både kortsiktig og langsiktig, vil være veldig vanskelig å leve med. Ser at mange beskriver tap av interesse for usunn mat/høykarbo, men det opplevde jeg på lavkalori også. Likevel kunne jeg spise lørdagspizza og smågodt med familien og vite at dagen etter var det blanke ark og fargestifter og ikke flere dager med etterslep i form av manglende utslag på ketostix.
Jeg er 166 cm høy, veier 80 kg. Trivselsvekten er rundt 65-66 kg. Har jeg et motivasjonsproblem i fht lavkarbo, mer enn reelt gode argumenter i mot? Tror dere at lavkarbo ikke vil fungere for meg med min innstilling og gode erfaring med lavkalori og dermed med utskeielser? Hvor mange kalorier kan jeg innta på lavkarbo? Jeg ville være takknemlig for gode innspill.

comida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg? Svar med sitat