Vis enkelt innlegg
Gammel 31-01-09, 13:39   #38
manikken
Medlem
 
manikken sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: østlandet
Innlegg: 150
manikken er ny på veien

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Hei Tempranillo. Så ikke at denne tråden forsatte på en ny side og at du hadde stilt et godt spørsmål.
Vel, det første hintet er jo selvfølgelig at høyt kolesterol viste seg og bare være en risikofaktor for hjerte- og karsykdom (HKS) hos menn i noen aldersgrupper. Samtidig så ble det vist at det ikke er noen sammenheng mellom høyt kolesterol og død fra HKS i en rekke befolkninger. Noe som tyder på at de fleste som får hjerte- og karsykdom faktisk ikke har høyt serum kolesterol. Dette er en også hypotese som er bekreftet i flere studier. Det var jo også disse funnene som gjorde at man sluttet å se på totalkolesterol og begynte å fokusere på de ulike typer lipoproteiner (LDL, HDL osv) i stedet. 90% av hjerte- og karsykdom skjer jo også hos eldre, men hos eldre er ikke høyt kolesterol en risikofaktor.
The Framingham Heart Studie viste at menn med høyt kolesterol (over 260mg/dl ved start av studien) kunne ha fem ganger høyere risiko for å få HKS. Dette var funn tidlig i studien og som ble brukt som et argument mot kolesterol senkende mat og medisin. Men det viste seg etter hver som studien fortsatte og mennene ble eldre, at flere og flere av de som fikk HKS hadde lavt kolesterol. Forskere knyttet til studien skrev i 1971, ”Cholesterol has no predictive value.”
Her er et annet artig utdrag fra Framingham studien
”There is a direct association between falling cholesterol levels over the first 14 years and the mortality over the following 18 years (11% overall and 14% CVD [Cardio Vascular Disease] death rate increase per 1mg/dl per drop in cholesterol level."
Altså, de som fikk lavere kolesterol døde mer, også fra HKS.
Robyn Mcdermott et al (2000) viste at hos aboriginere i Australia, (som har kjempeforekomster av diabetes og høyt blodtrykk) så var det de med høyest kolesterol som hadde minst HKS.
Det er selvfølgelig uklarheter i påstanden min. Jeg burde selvfølgelig definere HKS og høyt kolesterol, men jeg føler ikke dette er plassen for å gå så i dybden.
Dansken Uffe Ravnskov har gjort et omfattende arbeid i å samle epidemiologiske data om HKS og kolesterol. Om du er interessert så er det han skriver virkelig verdt å lese. Han gir i mine øyne en god fremstilling av data.
Men nå må jeg visst slutte å skrive før jeg bruker opp hele forumet.


Og oppi alt dette tjener legemiddelindustrien milliarder på kolestrolsenkende medikamenter. Det er ikke rart det tar tid før det blir allment akseptert at lavkarbo/høyfett faktisk er sunt, mange som tjener på skrekken for fett

__________________

start: 28.nov 2008

manikken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat