Tråd: Sjokolade
Vis enkelt innlegg
Gammel 27-08-11, 21:58   #13
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Sjokolade

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

De lyse sjokoladene er mest sukker og fett (og sjelden sunt fett) og lite sjokolade. Om det er endorfin- og serotoninvirkningen av sjokolade du ønsker så får du "mer for mindre" jo mørkere sjokolade du klarer å venne deg til.
En annen ting er at du kanskje - om du ikke allerede gjør det - vil ønske å lese litt om krom-tilskudd. Krom balanserer blodsukker og reduserer for mange søt- og sjokoladehunger.

Ja, de er "ganske ille" - og de sukkerfri inneholder ofte maltiol som kan gjøre mange av oss til rene "hindenburgs"... ( luftskip med "gassutbrudd" ). Du må selv avgjøre hva som passer deg - men uansett om du velger med eller uten sukker så tror jeg det er en fordel om du beveger deg mot de mørkere variantene.

Lykke til. Det er en vanskelig omstilling, men etter hvert går det lettere.

Tusen takk for et veldig fint svar, dette er nyttig å vite
Det er rart, dette med sjokolade, at jo mer man spiser, jo mer får man lyst på. Var inne i en ganske ond sirkel for noen uker siden, da jeg bestemte meg for å legge om til lavkarbo. Mange grunner til at jeg ville legge om kostholdet, men en av dem er definitivt dette med å få mindre søtsug og mer stabilt blodsukker. Men det er mye å sette seg inn i!

Merker at jeg er litt skeptisk til dette med søtstoffer også, skal lese meg opp litt. Og takk for tipset om krom!

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat