Vis enkelt innlegg
Gammel 20-01-12, 15:22   #12
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sammensetning av mat ved dr. Lindbergs

Opprinnelig lagt inn av Aggatuss, her.

Har forstått det slik at ved Lindberg, så skal hvert måltid bestå av proteiner, antidoksidanter og fett.

1) Hvis jeg spiser 100 gr cottage cheese, 50 gram bringebær/blåbær, 1 ts kanel og 10 nøtter (mandler, valnøtter, pistasj, paranøtter) er det et rett sammensatt måltid (frokost eller kvelds)?

2) Hvis jeg ikke vil ha nøtter til, har dere forslag til en annen fettkilde som passer/er godt til dette måltidet?

3) Om jeg koker havregrøt med 25-30 gr. store havregryn, 2 dl. vann og 100 gr cottage cheese, kanel på toppen (når grøten er ferdig kokt). Hva kan fettkilden være da? 1 ts ekte smør? Eller skal jeg ikke ha fett siden det er mye karb i grynet?

Takknemlig for svar, er lei av mye fett, og tenker på å prøve Fedon.

Skal prøve å svare ut fra det jeg vet...
1) Ja, det høres ut som en god sammensetning. For min del er dog dette litt lite mat til å kunne være et fullverdig måltid, men som mellommåltid/før trening hadde det fungert for meg.

2) Hm, nei, egentlig ikke... Det gjør seg vel ikke så veldig godt med olivenolje eller cocosa oppi (Jaja, hvem vet - kanskje cocosa). Hva med å spise en halv avocado ved siden av? Da får du i det godt fett og det blir litt mer mat.

3) Som du sier selv, siden du spiser gryn og derav mer karbo, så må du kutte ned litt på fettmengden (men hvor mye spørs jo hvordan du spiser resten av dagen...). Du kan evt koke grøten i litt fløte (+vann) hvis du vil ha alternative fettkilder. Men slik du har skrevet det med 1 ts meierismør er helt fint

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat