Vis enkelt innlegg
Gammel 27-03-11, 11:17   #2
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Hei på deg,

Jeg spiste tangmel (som kelp, men ikke så sterkt) en periode, men følelsen av å spise småstein fikk meg til å gi opp. Kjente ingenting som jeg kan sette fingeren på. Men så er det ikke sikkert at jeg lider av jod-mangel.
Kjøpte en bok om jod (Iodine, why you need it-... Brownstein), men har ikke lest den. Dette var i rushet med lesing da samboers hypo ble oppdaget.
De som er medisinert får jo tilført jod, thyroksinmolekylet er montert på jod-atomer og i prosessen med å gjøre levaksin til det aktive hormonet blir jod-biten koblet fra.

Hoven skjoldbruskkjertel er muligens noe du må forberede deg på igjen. Jod er en av byggestenene til skjoldbruskkjertelhormonene og når du leverer materialene vil fabrikken sette igang igjen. Det er nok lettere å dosere seg saktere opp med lugols løsning enn med kelp-tabletter.

Jeg har smurt både meg selv og gutten min, ok en liten stripe da over en periode. Men guttungen spiser norien i maki (!) og saltvannsfisk når han får, så jeg har sluttet igjen. Men når jeg hører om spredning av materiale etter fukushima, tenker jeg at vi skal begynne igjen...
Hvor kjøpte du lugols? resept?

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat