Vis enkelt innlegg
Gammel 28-11-07, 19:08   #1
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

[JUL] Dansk andestek

Siden jeg observert at det er flere brukere enn meg fra nabolandet i sør, vil jeg poste oppskriften på danskenes julemiddag.

Andesteg er fantastisk delikat og jeg vil anbefale alle nordmenn å prøve det. Det kan serveres hele vinterhalvåret og må bare oppleves, kan ikke beskrives. Men kjøp anden i Sverige (eller i Danmark), her koster den det hvite ut av øynene. Velbekomme!!

And langtidsstekt.

Sett på ovnen og innstil temperaturen på 130 grader. Klargjør anden.

Anden fylles med epler og svisker, men før det gnis anden innvendig med salt og pepper. Fyll anden med epler og svisker (for smakens skyld, disse kan kastes etterpå). De beste eplene er Belle de Boskop eller Cox Orange. De skrelles, befris for kjernehus og skjæres i mindre båter. Sviskerne skal helst være uten sten. Lukk anden med en kjøttnål.

Legg en rist over langpannen. Legg den klargjorte and med brystsiden ned på risten i langpannen. Held ca. en liter vann i langpannen. Sett den i ovnen. La den steke i ca. 4 timer. Snu anden og la den steke videre med brystsiden opp, 1 3/4-2 timer. I alt ca. 6 timer.

Hvis ovnen er normalt fungerende, er skinnet sprøtt og lekkert, dessuten er anden mør, saftig, meget velsmakende og gennomstekt! Dertil kommer at stekesvinnet er meget lavt!

Hvis ovnen svikter kan man gi litt hard varme, eller evt. grill til slutt for å få skinnet sprødt.

Skum fettet fra skyen og lag saus af skyen, evt jevnet med Johannesbrødkjernemel. (Andefett som har stivnet i kjøleskapet er nydelig på en brødskive under leverposteg/pølse!)

Tradisjonellt serveres sukkerbrunede poteter og rødkål til, men som lavkarborett vil jeg foreslå kokt blomkål, som er delt opp i mindre biter og smørstekt, evt m. litt splenda for å få snerten av sukkerbrunede poteter.

Har prøvd denne oppskrift ut, og kan dermed garantere at dette blir fantastisk vellykket!! Men følg oppskriften helt nøyaktig!
Originaloppskrift her

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant

Sist redigert av Eva : 28-11-07 kl 20:39.
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat