Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-09, 22:45   #29
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fakta om utskeielser på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Dette er gode og viktige spørsmål hansola. Det er vanlig med stort fall i appetitt og økt energioverskudd på lavkarbokosthold. Dette kan fort føre til at man spiser veldig lite.

Uten at jeg har funnet noen klare data på akkurat dette, så er det ting som tyder på at du faktisk bør tenke litt på dette med sparebluss. Hovedgrunnen er at energifrigjøringen fra fettvev i teorien ikke er rask nok til å forsyne kroppen med nok energi med mindre vi er mer eller mindre passive. Dette kan kroppen oppfatte som en energimangel og dermed sette ned metabolismen. Inntak av energi fra mat er sånn sett et viktig supplement til den energien som er lagret i kroppen. Blir energiinntaket for lavt så kan man altså oppleve at kroppens energifrigjøring ikke klarer å henge med og forbrenningen settes ned.

Et annet og viktig perspektiv er at når matinntaket er lavt, så er også inntaket av essensielle næringsstoffer lavt. Spesiellt viktig med tanke på forbrenning er proteininntak. I vektreduksjonsstudier har man funnet en sammenheng mellom lavt proteininntak og tap av muskelmasse. Det er vanlig å miste muskelmasse når man går ned mye i vekt. Lavkarbohydratkosthold ser heldigvis ut til å være noe beskyttende mot dette tapet, men bare om proteininntaket er stort nok. Det er vanlig å anbefale ca 1.5g protein per kilo kroppsvekt per dag for å være på den sikre siden (men jeg har målt muskelvekst hos personer som sammtidig mister fettmasse som har hatt et langt mindre proteininntak).
Et tap av muskelmasse (uansett årsak) fører også til et fall i hvilemetabolismen. Altså et lavere energiforbruk. Det er sannsynlig at et for lavt matinntak kan føre til et uheldig stort tap av muskelmasse og dermed en ganske redusert metaolisme på lang sikt.

Jeg har ikke sett noe som tyder på at fasteperioder innimellom booster vektnedgang. Hvis jeg skulle gjette på grunnlag av fysiologien, ville jeg anta at faste kunne ha motsatt effekt. Både fordi man da kommer i en situasjon der kroppens egen fettforbrenning ikke er rask nok til å følge med energiforbruket, og fordi det potensiellt kan føre til større tap av muskelmasse på sikt. Faste er også vist å minske nivåer av flere hormoner som stimulerer til fettforbrenning.

Den beste måten å hindre tap av muskelmasse på, er styrketrening. Det er det i hvert fall flere gode studier som har vist, og det virker garantert. Utholdenhetstrening er ikke vist å ha samme effekt.

håper dette hjelper.

hilsen pål

Laboratoriedyr som blir satt på en livslang diett med kun 60-70% av kaloribehovet lever 30-50% lenger og er tilnærmet sykdomsfrie gjennom hele livet. Den samme effekten har vært oppnådd med dyr som har blitt satt på alternerende dietter (annenhver dag faste og annenhver dag spise ubegrenset). Selv om det totale kaloriinntaket er det samme som hos dyrene som ble foret hver dag, opnådde de de samme fordelene som dyrene med kaloribegrensning.

Det har ikke vært gjort like ekstreme forsøk på mennesker, men noen forskere ved Stanford har siden 2003 gjennomført en studie på eldre mennesker med hhv 56% og 144% av kaloribehovet annenhver dag. Dødsfallene var lavere i studiegruppen enn i kontrollgruppen, men ikke signifikant. Derimot var sykdomstilfellene i studiegruppen signifikant mye lavere enn i kontrollgruppen (123 sykehusdager mot 219).

Så vidt jeg har forstått det dreier studien seg om forbedret helse og sykdomsforebygging, og ikke om vektreduksjon. Men det står helt sikkert noe om det også.

Hvis det er noen som har lyst å bruke 31$ på å kjøpe hele studien, kan de jo oppdatere oss på resten av resultatene. Jeg er ikke fullt så desperat

Link til studien:

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WN2-4JFGFM7-1&_user=10&_handle=V-WA-A-W-CV-MsSAYWA-UUW-U-AAZUYUBBUZ-AACYBYVAUZ-AWZWYZAYU-CV-U&_fmt=summary&_coverDate=12%2F31%2F2006&_rdoc=3&_ orig=browse&_srch=%23toc%236950%232006%23999329997 %23624953!&_cdi=6950&view=c&_acct=C000050221&_vers ion=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=96c00cfa4fff7eb 7671448500eabcb1e


Sist redigert av Chunky : 10-03-09 kl 22:58.
  Svar med sitat