Vis enkelt innlegg
Gammel 24-08-12, 15:12   #17
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Familiebasert behandling av fedme hos barn

Jeg opplever mye kverulering her, men men....
Smgj sier mye interessant i denne sammenhengen.
Studien viser en sammenheng mellom fedme hos barn og lite aktivitet/mye skjermaktivitet. Det er også en sammenheng mellom fedme og fet mat og dårlige blodprøveresultat. Det er det vi vet. Sammenhengen her sier ingenting om årsaksforholdene, det er mest sannsynlig ganske sammensatt.
Det er dere som trekker ut av dette at man konkluderer med at årsaken til fedme/mye skjermaktivitet/dårlige blodprøver er lite aktivitet. Så langt jeg kan se sier ikke studien noe om dette, ikke fra det lille abstractet jeg leste. Man så også økt forekomst av dårlig selvbilde hos evrvektige barn.

I neste omgang er det av interesse å se hvorfor det er en sammenheng her. Mest sannsynlig er det få tilfeller hvor det er lite aktivitet alene som er årsaken til overvekten. Men å få økt forståelse for livssituasjonen til overvektige barn er viktig, at man faktisk gjør studier av hvordan man kan behandle dette på best måte, hvor man ser på en helhet og nettopp ikke kun sier at man må øke aktiviteten for å bli normalvektige, synes jeg er meget bra.
Man kan og bør alltid stille kritiske spørsmål til all forskning. Det er bra det, Smgj står fram her som et meget godt eksempel. Andre her er ikke like overbevisende....


Sist redigert av Vibeke-67 : 24-08-12 kl 16:36.
Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat