Vis enkelt innlegg
Gammel 20-05-18, 23:37   #1
Bebeess
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2018
Innlegg: 10
Bebeess er på en erverdig vei
Wink

Nybegynner med mange spørsmål

Jeg startet opp på ketolysekuren for en uke siden. På torsdag var det jo nasjonaldagen og jeg kunne ikke unngå å skeie ut denne dagen, men har fint klart å hente meg inn igjen dagene etterpå.

Det er en del jeg lurer på da jeg ikke kan mye mer enn det jeg har lest meg opp på via forskjellige sider på nett, og det kan man jo fort bli forvirra av.

Jeg er 162 cm høy og veier 57/58 kg, så absolutt ingen overvekt. Mitt mål med denne kuren er å få lavere fettprosent, men ønsker samtidig å ikke miste muskelmasse.

Jeg har hatt som mål denne uken å holde meg under 20 g karbohydrat per døgn. Hvor mange uker bør jeg holde meg under 20 g karb før jeg kan justere det opp litt? Har det noe med ketose å gjøre? Jeg er fra tidligere svært vant med å spise magert, kalorifattig og proteinrikt, og synes det føles "feil" å spise stor mengde fett til hvert måltid.
Jeg har til nå prøvd å registrere noenlunde hva jeg har i meg via appen myfitnesspal, og ser jeg ligger alt mellom 16-22 g karb, 90-110 g protein, 110-160 g fett og alt mellom 1500-2200 kcal. Dette fordelt på 3-4 måltider.
Høres dette riktig ut eller er det noe som bør justeres på? Er det riktig å spise opp imot 2000 kcal? Jeg har lest utrolig mange som sier man IKKE skal telle kalorier på ketolysekuren, men jeg får meg ikke til å unngå det?

Jeg er også glad i å trene, intensiv CrossFit, gjerne 3-5 ganger per uke. Jeg har erfart i dag at dette ikke er helt overkommelig på denne kuren da jeg var tappet for energi ganske straks etter jeg startet treningen, og fikk melkesyre og svimlinger både her og der. Kan det være en idé å oppjustere karbohydratmengden litt med tanke på treningen, eller vil jeg da ikke ha utbytte av kuren?

Synes til tider det kan være vanskelig å få i meg grønnsaker da jeg prioriterer matvarer med lite karb som salami, ost, bacon osv. for å heller fylle opp magesekken enn å spise mindre måltider, er dette dumt? Bør jeg i tillegg ta kosttilskudd som omega 3 og multivitaminer?

Jeg har ikke urinstix for å kontrollere ketose. Går det fint uten?

Bebeess er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat