Vis enkelt innlegg
Gammel 25-04-10, 21:41   #10
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Endringsarbeid og mestringsstrategi

Her var det mye nyttig!
Jeg tror sterkt på å bruke litt mer av det mentale potensialet vi innehar. I så måte er jeg enig i floskelen om at "hjernen er en muskel som kan trenes." Jeg har syslet litt med mental trening (som samlekategori) og synes det har vært spennende og nyttig. Spesielt har det hjulpet meg å holde fokus når jeg har satt meg noen mål. Jeg leste noen tips i en bok som heter "ten minute toughness", tror forfatteren heter Jason Selk. Det går mye på å lage seg setninger, indre filmer og selvbekreftende mantra, som man kan bruke når man trenger å komme i riktig mental tilstand. Boken er rettet mot idrett, men jeg synes den passer utmerket på det å sette seg mål innenfor kosthold og livsstil. Det er stor forskjell på å definere seg selv som eksempelvis "tykk, ubrukelig og lat" i motsetning til "lett, slank og flink".

En annen teknikk går på at jeg har laget meg en klar forestilling av "den nye meg." Den inneholder noen selvbekreftende setninger som kan brukes ift kosthold, jobb, samboer, foreldrerollen etc. Hvis jeg står foran en avgjørelse, om det er å skeie ut med sjokolade eller ikke, eller om jeg skal trene eller ikke, kan jeg spørre meg "hva ville den nye meg gjort?" Den teknikken, iblandet en god dæsj med tilgivelse og aksept av meg selv for å fucke opp, har faktisk en veldig god effekt i hverdagen, og har bidratt til at jeg i dag er lettere og friskere enn for bare noen måneder siden.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat