Vis enkelt innlegg
Gammel 29-12-07, 15:11   #7
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse/lavkarbo og Diabetes 2

Hei
Dere er mange - veldig mange - med overvekt / type II diabetes og andre kostrelaterte problemer som i mange år har fått og fortsatt vil få feilaktige råd fra diettister som er opplært etter Kåre Norum, som ikke kan annet enn gjenta sitt mantra om 50% karbohydrat.
At hormonbalanse og kolesterolprøver normaliseres på lavkarbo (eller ketolyse for de som skal slanke seg) velger de fortsatt å lukke øynene for.
Dette er en tragedie som dessverre ikke ser ut til å få en snarlig ende.
.
Det er OK med 50% karbohydrat i kosten forutsatt man har en svært tung, fysisk jobb ( de finnes neppe lenger) For moderne mennesker er behovet for karbohydrater mye mindre og mer av de karbohydrater man skal ha bør komme fra frukt,nøtter, grønnsaker og salater. Stivelse er en større fiende for moderne mennesker enn fett. Dette er det nye, som synker sakte inn.

Vennlig Hilsen
Og et godt nyttår.


Opprinnelig lagt inn av cariell, her.

Jeg har også diabetes 2, og fikk omentrent samme beskjed fra overlegen ved UNN i Tromsø. Å spise lavkarbo var å forgifte kroppen med fett, ifølge henne, og hun mente at kolesterolet mitt måtte være veldig høyt. Skal si hun ble rar i ansiktet da hun fikk resultatet på blodprøvene jeg hadde tatt samme dag. Prøvene var kjempefine! Hun ga seg likevel ikke, og trumpet igjennom at jeg skulle spise noen tabletter, metformin...

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat