Tråd: Kresne barn
Vis enkelt innlegg
Gammel 13-05-09, 11:13   #22
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Svane, her.

Men så plutselig en dag er fireåringen med en venn hjem og der blir det brødskiver. Ferskt brød med nugatti... og fireåringen spiser til h*n nesten sprekker. 4 tykke brødskiver går ned på høykant. Og så kommer ungen hjem og forteller om dette FANTASTISK gode pålegget de har hos naboen...

Opplevd her også, det var bestemor eller tante de hadde vært hos da, og jeg både sa og mente at det syntes jeg var koselig. De spurte om de kunne få sjokade her hjemme også ( var midt i uka) og jeg svarte at det ikke var helg, og ungene sa: Å, ja, da vil jeg ha leverpostei/ost.
Jeg har vel kanskje enkle unger, der er ikke så ivrig på søtt, og de har jammen fått sin dose sukker og godterier. Jeg har ikke sukkerhysteri, men sjokoladepålegg, prim og syltetøy er ikke hverdagspålegg. For oss er det lettest å begrense de skivene til helgen. Klissepålegg er ikke så praktisk i matpakka og de andre ungene i barnehagen spør da om hvorfor de får slikt i matpakka.

Opprinnelig lagt inn av Svane, her.

Det går en grense for hvor lenge du greier å "skjerme" barna fra det som finnes "der ute".

100% enig, men enn sålenge lar jeg ikke min 6 åring bestemme hva JEG handler inn, på forhånd bestemmer vi at nå kjøper vi sjokoladepålegg eller en dessert og dere får bestemme. Denne regelen satte vi for å unngå for mange disputter på butikken, på samme måte at det ble krangling om de små handlevognene. Ungene får bestemme det de kan bestemme, for det skal barn få lov til, de skal få oppleve å ha medbestemmelsesrett.

Opprinnelig lagt inn av Svane, her.

Det er ikke uvanlig at ungene "bytter brødskiver" verken i barnehagen eller på skolen. Så selv om du har sendt med dem noe, så er du ikke sikker på at det er det de ender med å spise. Når de blir enda litt større vet de også utmerket godt i hvilke hjem de får ditten og datten.

Jeg har ikke skolebarn enda, så jeg regner med at det skjer,og skjer det så skjer det, men her hjemme bestemmer vi.
I barnehagen bytter de ikke skiver, det er nok av allergibarn der, så der er det en regel at de spiser SIN matpakke.

Opprinnelig lagt inn av Svane, her.

Og så er det litt betenkelig å være for streng også. Jeg har mer enn en gang i barnebursdager sett barn som ikke er vant til f.eks. brus og godteri. En del av dem graver seg ned i godteskåla, og spiser sjokolade og skum-godteri kontinuerlig. Jeg har vært borti et par barn som ikke greier å løsrive seg fra mat og godteri og brus i løpet av hele selskapet, og heller sitter for seg selv og spiser enn å delta i leken med de andre.

Jeg har ikke nevnt noe om at mine unger ikke får kaker og godteri, for det får de, men poenget mitt er bare at søtpålegg er helgepålegg, og det godtar ungene. De kaster seg sjelden over kakefat og godteriskåler og lørdagsknuppen blir gjerne ikke spist opp engang.

Opprinnelig lagt inn av Svane, her.

Men altså poenget er at før eller siden oppdager ungene at det finnes sjokopålegg, syltetøy, vafler, boller, kaker, is, brus og saft. Før eller siden får de tilgang til det. Og spørsmålet for meg har vært om jeg ønsker at barna skal introduseres for dette i barneselskaper hvor det meste er ute av kontroll, eller hjemme, hvor vi kan lære barna å ha et avslappet forhold også til søtsaker.

Alt dette har mine barn fått og det er helgemat. Saft har vi sjelden og de savner det aldri, de vil ha juice. Spør de etter vafler, så tar vi det til helgen, at de får det hos bestemor på torsdag er bare kos. Her snakker vi om hva som er vår regel og ikke hva andre gjør.
Jeg har også sett noen barn som aldri har fått ( type mora river sjokoladen ut av fingrene på barnet om det får sjokolade av noen), og det er sjukt! Får mine barn slikt av noen så får de kose seg.
Jeg vil bare ha en mest mulig sukkerfri hverdag også får de litt i helgen. Og det betyr jo ikke at de bare spiser sukker i helga, men spør de om syltetøy og sjokoladepålegg, så får de det.


PSSST : Dette var ikke kritikk av deg altså, bare en forklaring på hvordan og hvorfor. Og vi har helt sikkert greie unger som godtar dette enda, men så lenge det funker så er jeg fornøyd.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat