Vis enkelt innlegg
Gammel 03-05-11, 00:55   #26
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Lavkarbokosthold for små barn

Jeg har to barn, ei på 4 og ei på 1,5 år. Hele familien får det samme, men de spiser ulike utvalg av maten. Dessuten får eldstejenta mat i barnehagen. Hun spiser mer karbohydrater enn yngstejenta.

Jeg merker godt at eldstejenta blir irritabel når blodsukkeret går ned. Det skjer aldri med yngstejenta (jeg kan jo ikke vite om det ikke ligger i personligheten hennes å kunne bli irritabel, eller om det skyldes lavkarbomaten). Hun nekter å spise brød, potet og slikt. Aldri spist babygrøt, det ville ikke eldstejenta heller spise.

Vi nekter ikke barna å få noe, slik at det ikke skal bli veldig spennende (forbudt) med godteri og slikt. Men vi prøver å holde oss til sunnere alternativer, de liker for eksempel sjokolade med 70 % kakao. Vi kjøper aldri gelegodt med azofarger, cola eller annen brus. Lager heller hjemmelaget sjokolademousse etter Fedon-oppskrift, den liker alle.

Middager er lett, de liker mye forskjellig. Varierer hva og hvor mye de spiser, men det jevner seg ut, tenker jeg. Iblant vil yngstejenta bare spise grønnsaker til middag, og da tilbyr vi noe med fisk eller kjøtt til kveldsmat. Ikke noe å stresse med, iallfall.

Vi tilrettelegger for at de skal ha et bra kosthold, men de må jo velge selv blant det de får. Vil de spise makrell i tomat med gaffel til kvelds, får de lov. Har vi is en lørdag, får alle.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat