Vis enkelt innlegg
Gammel 12-01-06, 12:18   #57
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Opplever du stagnasjon i vekttapet - sjekk her

Opprinnelig lagt inn av Bolla Piggsvin

Det står faktisk i Atkins' sin bok at hvis man ikke kommer i ketose på induksjonsdietten, så skal men kutte helt ut grønnsaker en stund!

Åhh, det har jeg ikke lest noe sted. Det har i tilfelle gått meg hus forbi. I min bok står det at om man ikke får utslag på stix så kan man sjekke om man kanskje spiser for mye grønnsaker, og kutte ned på inntaket...men absolutt ikke kutte dem ut.(Originalutgaven, 2002/03 utgaven av DANDR, side 138). Dessverre har jeg ikke 1992 utgaven tilgjengelig og mora mi har lånt den norske oversettelsen av den, så jeg vet ikke om det står i den. Det er mye mulig det. Det er så mye som er feil og endret siden da.

Atkins skiller klart mellom det å være i ketose/ikke være i ketose og det å ta av/ikke ta av. Men behøver ikke være i ketose for å ta av. Og tar man av spiller det ingen rolle hva stix'en viser. Man skal ikke sette igang drastiske tiltak så lenge vekta beveger på seg og/eller centimetre forsvinner.

Men så finnes det jo de som ikke tar av i det hele tatt. (Og her blandes ikke ketose inn i det hele tatt). De som er metabolsk resistente - da anbefales "Fat Fast" (side 272-274). Bygget på The Kekwick diet (originalt ikke Atkins, men har bruker den som sin fettfaste). Det en EN ukes kur for å kickstarte systemet. Det får på å spise bare fettholdig mat og samtidig holde kaloriene lavt. (1000 pr dag). Det poengteres at denne er livsfarlig for dem som IKKE er motabolsk resistente og at den absolutt ikke må gjøres lenger enn en uke. At den IKKE må misbrukes. Jeg kjenner flere som har prøvd dette. Og de som har klart å gjøre det i 7 dager har fått vekttap. Som regel kommer halvparten av det de har mistet på igjen etter en uke eller to, men de tar av. De som har prøvd den flere ganger opplever at den virker dårligere og dårligere hver gang. Og til slutt virker den ikke i det hele tatt. Det er vel det den gode doktor mener med å ikke misbruke den. Den skal altså IKKE brukes om man bare ikke får utslag på stix !!

En liten digresjon: I min og mange andres erfaring viser det deg at stix'en er oppskrytt, i beste fall misvisende og frustrasjonsskapende. Mange som er i ketose har ikke utslag og mange som har utslag tar ikke av. Farge på stix er ingen garanti for vekktap. Det er helt OK å bruke dem i begynnelsen av en kur for å se om kroppen reagerer, og det ER kjekt å få utslag, - men å la dem styre livet og hva man spiser er helt meningsløst. Tar man av i vekt ELLER centimeter spiller det ingen rolle hva stix'en sier !


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat