Vis enkelt innlegg
Gammel 29-05-14, 07:43   #7
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Hva gjør jeg galt?

For å sitere litt mer fra boka til Torkil, så skriver han litt om målvekt og idealvekt på side 81, der idealvekt regnes lik en kroppsmasseindeks BMI på 25, mens målvekt settes lik BMI på 28.

Med din høyde og vekt har du en BMI på 25.8, akkurakt i grenseland mellom normalvektig og overvektig, og sånn sett er du ikke så overvektig at du behøver slanke deg, men fordi kroppsfettet er ulikt fordelt hos de fleste vil noen med BMI 25 se helt fine ut, mens andre vil se tykke ut, så at du vil ta av noen kilo kan jeg godt forstå.

For min del vil jeg være fornøyd når jeg kommer ned i en BMI på 25.

Jeg har selv fulgt kuren i 5 måneder og gått ned 13-14 kilo, og har tenkt meg 10 til. Det har gått litt i rykk og napp og jeg har etterhvert lært hvilke ting som setter fart på eller sakker ned på vektnedgangen.

Hos meg er kunstig søtning noe jeg må unngå, så lettbrus og sukkerfri tyggis eller pastiller må jeg holde meg borte fra, ellers er alt OK. Alkohol ser også ut til å hemme ketosen, og om jeg faller ut av den må jeg bruke opptil en uke på å komme inn igjen.

Mest effekt merker jeg når jeg pøser på med salat og rå grønnsaker, ispedd diverse oster, kjøtt, nøtter, reker og annet, alt godt dynket med olivenolje og majones.

Ellers trener jeg daglig, en times rask sykkeltur før frokost.

Helt til slutt kan jeg nevne at jeg har et helt avslappet forhold til vekten min, stresser ikke i det hele tatt, og gleder meg over hvert kilo som blir borte. Noen ganger tar det både to og tre uker, andre ganger har det blitt to kilo på én uke. Jeg lar kroppen bestemme. Det har vært min nøkkel til suksess.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat