Vis enkelt innlegg
Gammel 14-11-10, 15:28   #15
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Kjernesunn familie?

Opprinnelig lagt inn av mam, her.

Bagrunnen for dette er at jeg har levd veldig usunt i flere år, og barna på 4 og 7 er vant til usunn kost. Kjøpebrød med Nugatti, Sjokomelk, yoghurt, liten interesse for å prøve nye matretter. Jenta på 4 er mer åpen til ny mat og elsker egg og bacon. Gutten på 7 har tendenser til å være oppfarende, han har ingen diagnose men han beveger seg mot grensen for hyper sine tider. Han kan reagere med voldsomme sinneanfall og gråt.

Jeg har kjøpt en av bøkene til http://www.kernesundfamilie.dk/
http://www.aftenposten.no/leve/article2893215.ece
http://www.arnika.no/Produktkategori...FQdB3godo1-jJQ

Jeg blir litt matt - det er mange gode poeng men jeg synes også at den er skrevet i et veldig "Opphausset" språk. Dette er redningen, liksom. Det eneste salige.

Jeg ser at den kan være god for multiallergikere, glutenintoleranse, melkeallergikere. Jeg føler meg litt skeptisk på å kutte ut alt av melkevarer i en familie som aldri har vist tegn til melkeallergi eller intoleranse mot det.

Dette er kanskje lettere å gjennomføre i Danmark enn i Norge. Dette er bøker oversatt til norsk. Jeg har inntrykk av at alternativ mat er mye større i Sverige og Danmark. Jeg kjenner ikke til prisene, men har inntrykk av at det generelt er billigere også. I artikkelen i Aftenposten tar begge foreldre fri fra arbeidet i 1 år for å gjennomføre endringene. Nå er hun livsstil-coach og selger bøker. En slik drastisk ting som å ta en pause fra arbeidet i 1 år kan få gjennomføre. Vil en daff familie klare det og samtidig arbeide begge to, stresse og slite?

Jeg har vært i de Helsekostbutikkene jeg rakk å besøke i går, i en av Norges største byer. Og utvalget er lite... mye Sukrin og linfrø og slikt. Grønt jyttemel finnes ikke, heller ikke Fibrex. Det blir å støtte seg på netthandel hvis jeg skal prøve noe slikt.

Familien vil bli oppgitt og absolutt ikke støtte oss på noe vis. Besteforeldre er Fedon-hatere (fordi han snakket stygt om deres elskede potet) og mener at barn skal kose seg masse. Med kaker og sjokolade. De kommer aldri til å endre holdning. Det er for ekstremt å kutte ut besteforeldre, men de vil reagere med å bli dypt fornærmet og komme meg sarkastiske kommentarer. De er slanke, og mener at alle som ikke spiser som de er noen tullinger.

Jeg tenker jeg prøver en mindre ekstrem variant først. Det er synd å si det, men jeg trenger å bygge opp meg selv noen mnd først. Rett og slett fordi jeg må tackle både besteforeldres hoderisting og ungenes klager over at maten er rar. Jeg kommer heller ikke til å få mye støtte av mannen. His han ser at jeg klarer å gå ned i vekt og blir mer opplagt, så han han kanskje bli en passiv støtte, om aldri han vil stå på barrikaden og vifte med flagget.

Å, jeg kjenner meg så godt igjen i det meste av det du skriver! Både situasjonen og utfordringene. Reaksjonen på "fanatismen", men samtidig følelsen av at her er det noen viktige poenger.

Jeg har vært gjennom det med hyperaktiv sønn på diett og besteforeldre som ikke respekterte, men bare hånet den "gærne" mora hans. Dietten hjalp godt den, men besteforeldrene saboterte. Når han hadde vært på besøk der, kom han hjem igjen helt propell med ville og blanke øyne - og hodepine. "Snille" besteforedre … Det er ikke like lett for oss alle å sette dem på plass.

Du er i gang med et viktig arbeid, som mann og barn kommer til å takke deg for en gang. Men det er mye arbeid, og jeg forstår så godt at det kan kjennes litt overveldende inntil en har kommet inn i rutinene.

Min erfaring med kosthold mot hyperaktivitet (vi unngikk spesielt alt kunstig og sukker) er at det skulle omtrent ingenting til før det påvirket sønnen min. Det var nok med én pastill, så var det i gang igjen. Men da brukte vi å gi ham mye vann å drikke + c-vitamintilskudd, så gikk det fortere over.

Du høres lurt ut det du skisserer med å ta litt av gangen, gjøre det du makter og fokusere på retningen. Vanligvis er det jo sånn at "det perfekte er det godes fiende".

Et stort lykke til med det viktige arbeidet og !

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat