Vis enkelt innlegg
Gammel 18-02-11, 04:00   #6077
maynard
Medlem
 
maynard sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 133
maynard har en fantastisk aura rundt segmaynard har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Noen som vet om en enkel, god NYBEGYNNER KAKE man kan lage? Helst med ingredienser som ikke er vanskelige å få kjøpt. Har lyst å ha noe som alternativ når andre skal kose seg med kake. Men så er jeg ikke noen god kokk da

Jeg baker sjeldent kake etter oppskrift, er typen som har baket i alle år og vet sånn ca hva jeg skal ha i for å få ei grei kake...fint for meg når jeg lever lavkarbo og vil ha ei kake

God sjokoladekake:
5egg
ca 1dl splenda og sukrin etter smak
vispes sammen med stålvisp (ikke eggedosis)
smelt 200gr mørk sjokolade (86%) med 150gr smør
bland alt sammen og ha i ca 1dl soyamel og 0,5dl mandelmel
2ts vaniljepulver
1-2tsbakepulver
stek på nederste rille i ca 20min og avkjøl (blir bedre om den står over natten)
server med krem og bringebærsaus
Bringebærsaus lager du ved å gni/mose bringebær i ei sikt (melsikt) slik at frøene ikke blir med.
For en pakke bringebær på 400g har du i ca 4dråper sitrondråper og søtning etter smak. Søtning må være i melisform eller flytende. Dvs feks sukrinmelis, splenda, stevia eller flytende natreen.
Spis og nyt

Suksessterte:
Mandelbunn:
250gr mandler males
5eggehviter piskes hvitt med ca 1dl splenda og 0,5dl sukrinmelis
Blandes og stekes på 180grader i ca 25min på nederste rille i rundform.

Eggekrem/gulkrem:
5eggeplommer
1dl fløte
2ts vaniljepulver
1dl sukrin +0,5dl splenda (søtning etter smak)
kokes langsomt opp på svak varme under omrøring. Taes av etter det begynner å boble. Avkjøles (går fort i kjøleskap)
Visp ca 125gr romtemperert smør og ha i avkjølt eggeblanding og smør over mandelbunnen

Som nevnt i begg oppskrifte så tar man i søtning etter smak. Smak på røra og kjenn om det er søtt nokk for deg

Mandelbunn kan man også ha feks sjokoladekrem på, krem med frukt på ol.
Stol på fantasien

Mandelmel får man kjøpt på de fleste helsekostbutikker, evt man kan lage selv ved å rett og slett kverne mandler.
Sukrin/sukrinmelis og vanilljepulver får man kjøpt på de helsekost.
Soyamel og splenda fåes kjøpt i de fleste store dagligvarebutikker.

Sukrin er visst det samme som erythritol og det kan man kjøpe billig på iherb.com: http://www.iherb.com/now-foods-eryth...454-g/579?at=0 (frakt på 4$ under 3lb)

Håper det var til hjelp


Sist redigert av maynard : 18-02-11 kl 04:10.
maynard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-jevnt blodsukker