Vis enkelt innlegg
Gammel 11-08-22, 15:35   #2
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Søtpotet på lavkarbo?

Det er stivelse som er hovednæringen i både potet og søtpotet og søtpotet har mer karber (18g/100g) enn potet (17g/100g). Begge er noe bedre enn ris og pasta, men dette er kun de mest liberale kostholdsfilosofiene som f.eks. Lindberg hvor dette kan være en del av dietten.

Eneste rota som har lite karber er Sellerirot, men jeg vet ikke hvor god den er fritert. Jeg pleier å lage pure av en blanding av sellerirot og blomkål og det er en ganske bra erstatning for potetstappe som fungerer både til pølsefest og på toppen av Shepards pie.

Andre alternativer med lite karber av rotfrukter er Jordskokk, Gulrot og Kålrot, men disse har over 5g/100g så passer ikke å ha mye av dette til en ketogen diett, men jeg pleier å bruke en gulrot i både supper, gryter og fårikål siden det til slutt er mengden i forhold til andre ingredienser som bestemmer påvirkningen på kroppen og ikke hvor mye det er i 100g. F.eks. Sukkerkulør er 100% karbohydrat, men en ts i en lapskaus har liten effekt på blodsukkeret.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat