Vis enkelt innlegg
Gammel 27-04-12, 10:41   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fått med deg dette? Mindre jod i melkeprodukter ved endring av kuenes fôr

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg leste sink når du skrev selen.
Da er det kanskje fordi jeg har tatt selen i noen mnd jeg har fått bedre stoffskifte da. Kuult. Skal lese mer om jod i ernæringsboka mi nå.

Deler fra boka: Opptaket av jod krever kobber og sink. Jernmangel hemmer kanskje også aktiveringen av jod.
Lettere jodmangel kan feiltolke som: overfølsomhet, tretthet, sløvhet, langsom puls, lavt blodtrykk, tendens til overvekt, depresjon, nedsatt tenkeevne, nedsatt fruktbarhet og lav morgentemperatur.

Overdosering kan hemme skoldbruskkjertelen.

Når det gjelder det siste så er det en omdiskutert påstand. Jeg vet ikke fasiten, men det finnes flere som hevder at det normalt ikke skal kunne skje. (At man har brukt TSH for å måle stoffskiftet og det er et indirekte mål. Det er nemlig riktig at TSH kan stige ved jodtilskudd, og TSH normalt stiger ved lavt stoffskifte. Paradokset er at man ikke ser at stoffskiftehormonene synker selv om TSH stiger i dette tilfellet.... og da er sannsynligheten stor for at det er "noe ukjent" som skjer.)
Det er også lett å finne eksempler på litteratur som sier det motsatte - at man kan få for høyt stoffskifte av jod...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat