Vis enkelt innlegg
Gammel 17-01-12, 19:52   #74
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.


Håper du får en bedre natt jojomester; og at dagene også blir bedre. Det skal ikke være sånn at en gruer seg til dagen slik at det går ut over nattesøvnen...

Må bare presisere at jeg har en veldig all right arbeidsplass, altså ! Men noen ganger må man ta "den vanskelige samtalen", og det var den jeg grudde meg til. Resultatet ble bra og i natt sov jeg som en stein!

I dag har jeg spist libanesisk kylling (med tomatpure, ingefær, hvitløk og masse olivenolje), en mine favoritter, men denne gangen med blomkålris. Det ble faktisk veldig godt!
I dette huset bor det en vegetarianer (men spiser fisk), en "vanlig norsk" og en lchf. Ikke veldig lett å lage mat som alle vil ha. Men nå er vegetarianeren på tur ut uka, så nå blir det mye kylling.

Men dere. Jeg leser denne tråden og en del andre og syns det er mye som er vanskelig å forstå.
Det ser ut som om de som virkelig går raskt og mye ned i vekt, har et utgangspunkt på en høy BMI, gjerne over 35. For de fleste mellom 25-30 er vektresultatene ikke så veldig gode? Nesten ingenting, for mange? (Jeg ser at det er mange med normal eller "overvekts-" BMI som har andre gode helseeffekter, men det blir en litt annen diskusjon). Men er det sånn at overvektige ikke skal ha noen særlig tro på lchf som slankekur? For oss gjelder lavkalori (lavkarbo eller ikke) og trening, og bare det?

Og: Mange identifiserer ulike "stoppere", alt fra melkeprodukter, søtningsstoffer, nøtter/frø og "brødliknende" matvarer. Er dette bare stoppere på lavkarbo eller vil de være det i seg selv også? Altså kan det hende at man spise "vanlig" (litt lavkalori), men kutte melk, å gå lettere ned i vekt? Jeg vet ikke jeg, men jeg blir litt motløs av at det skal være så mange ting man ikke kan spise, ikke bare karbohydratene...

Jeg har ikke prøvd å kutte noen "stoppere" (bortsett fra søtningsstoffer da, søtsuget er nesten helt borte). Noen som har prøvd? Hvordan fungerer det?

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat