Vis enkelt innlegg
Gammel 06-05-14, 11:21   #1
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Godt solsikkebrød

Jeg fikk denne oppskriften fra en Norsk-svensk dame. Det er det mest brødliknende LCHF-brødet jeg har spist. Oppskriften går akkurat oppi en stor brødform (sånn gylden i metall) og hever ikke ut av formen heller.

Solroslimpa
100gr smör
16 store eller 20 små egg
2dl turkisk youghurt (jeg brukte creme fraiche)
3 dl mandelmjöl (ikke lavfett)
2dl solsikkekjerner
2dl fibrex flak (hadde ikke - tok 1dl ekstra med pofiber og 1 dl sesamfrø)
2dl pofiber
6ss fiberhusk
4ts bakepulver
1ts salt

Sett ovnen på 190 grader. Smelt smöret. Visp egga i ca 3 minutter med mix master (jeg brukte håndmakt - går helt fint). Tilsett smör og youghurt. Bland sammen alt det törre og rör det inn skikkelig. La deigen svelle i 10-15 minutter. Form deigen til et bröd på bakepapir ( jeg helte i en form og lot en svelle der) og stek til brödet har fått fin farge, ca 40-50 minutter. (Jeg brukte kun form, neste gang blir det bakepapir i forma for det var vanskelig å få ut selv om formen var smurt.) Legg det på rist til det har blitt kaldt. Oppbevares i kjöleskap.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat