Vis enkelt innlegg
Gammel 26-09-12, 17:13   #62
Petter Smart
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 8
Petter Smart er på en erverdig vei

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Jeg synes denne hetsen av Kari J er, vel, skal vi si snodig. Jenta er helt klart ikke for lavkarbo, men sett den saken til side et øyeblikk, og se på sakens fakta. Hun har nok, som mange andre, sett seg lei på sytinga til Foss. Som med triste øyne står der i butikken med en pizza under armen og klager på kostrådene. Det er da for pokker ikke kostrådene som har gjort fyren diger? Han har vært svær siden barndommen, før mannen visste om at det var noe som het kostråd.
Ja, jeg er enig i at kostrådene er helt på vidda, og passer best inn i et århundre hvor inkvisisjonen hadde sin storhetstid, og nøkkelhullsmerkingen er bare nok et bevis på hvor lett det er for stat og styre å sløse med penger.
Men Kari setter fingeren på et JÆVLA ømt punkt. Spesielt for de som er større enn normalen. De VET at de har spist mer enn kroppen har hatt behov for, og de føler seg dumme, og de er sikkert verre enn de som er normalvektige (føler de). Mange blir trigget av karbohydrater, mange er spesielt følsomme, og klarer rett og slett ikke å styre seg - de er sultne rett etter at de er ferdige med å spise. Da er det ikke rart at man blir stor. Mange har idag et problem med at de spiser for mye - og ofte er det et utrykk for psyiske plager. Noe så enkelt som ensomhet, for eksempel. Men da er det ikke ensomhetens SKYLD. Det er alltid vårt eget ansvar hvordan vi takler et problem. Takler vi problemer og vonde følelser med å spise, ja, så får vi et problem til, overvekt. Blir man mobbet, så er det ikke mobbernes skyld at man overspiser, det er måten en takler problemet på, som det er noe galt med. En som jeg så et intervju med på TV for mange herrens år siden, taklet et mobbeproblem med å melde seg inn i en karate klubb. Det stoppet problemet ganske snart, bare på grunn av at mobberne nå visste at h an var i stand til å gi tilbake - voldsomt - om de prøvde seg. Han behøvde aldri å bruke det. Og han slapp problemet med overvekt, som han ville ha fått, om han hadde spist i stedet. Alle kan ikke begynne med karate, alle sliter ikke med problemer, noen bare spiser fordi mat er tross alt godt. Men alle kan gjøre noe for å kontrollere det. Øker vekta med 5 kilo på et år, er det et varsku om at noe må gjøres med inntaket av kcal pr omgående.
Dessuten er det mange som på lavkarbo påstår at de går opp i vekt til tross for at de spiser under vedlikehold på kcal. Jeg påstår at det er tull. Om du for eksempel spiser 200 under vedlikehold 6 dager i uka,for så å slippe "litt opp i helga", så skal jeg love dere at dere komme IKKE til å gå NED i vekt. Kontrolèr kcal inntaket, og når du begynner å gå ned i vekt, så har du kommet under DIN vedlikehold grense. Beynn å tren også, så vil du på sikt også få en høyere vedlikehold grense, og en langt bedre insulinfølsomhet, ettersom muskelkontraksjoner gir signaler om å bygge glut4.

Jeg tror hetsen mot Kari J først og fremst bygger på at hun er en lavkarbo motstander - hun har null kunnskap om at lavkarbo faktisk er helt vanlig kost med ferske råvarer fra natur og hav. Dessuten er hun krass, og takk for det. Det trengs.

Petter Smart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mat Svar med sitat