Tråd: Lasagne
Vis enkelt innlegg
Gammel 01-06-17, 23:07   #1
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Lasagne

Lasagne!



6 porsjoner lasagne, 2 porsjoner salat og lasagneplater til å lage lasagne 2 ganger. Jeg frøs ned halvparten av lasagneplatene til neste gang.

Ingredienser:
400g kjøttdeig
4g hvitløk
50g løk
0,5 dl pastasaus eldorado Kcal: 22,82
0,5 dl kremfløte
0,5 dl calogen
20g smør til steking
10g smør til smøring av ildfast form
20g Parmasan, mellom lagene
150g Tine revet Ost, til toppen
Salt, pepper og krydder

Lasagneplater:
125g kremost naturell(kremgo)
6 Egg (240g)
37g Fiberhusk(ca 1/2 dl?)

Salat(deles på to personer):
20g Løk
50g agurk
65g Ruccola

Fremgangsmåte:
1. Det første vi gjør er å finne frem, måle opp og gjøre klar alle ingrediensene vi trenger i oppskriften.
2. Begynn med å lage lasagneplatene først. Sett stekeovnen på 150 grader. Gjør klar en stekeplate med bakeark over. Ha kremost, egg og fiberhusk i en bolle og bland med stavmikser eller miksmaster. La blandingen svelle i 10 min. Smør blandingen utover bakearket. Smør et bakeark med olivenolje, og legg det over blandingen. Press blandingen enda tynnere. Sett inn i stekeovnen og stek i 10 minutter.
Dra av det øverste bakearket når pastaen er ferdig. La pastaen avkjøles. Dra av pastaleiven og skjær opp i pastaplater.
3. Mens platene stekes, kan du begynne å lage kjøttsausen. Smelt halvparten av smøret til steking av kjøttdeig i en stekepanne. Stek kjøttdeigen i to omganger. Tilsett løk og hvitløk. Rør om og tilsett pastasaus, calogen og kremfløte i stekepannen. Smak til med salt, pepper og krydder.
4. Nå Skal vi “montere” retten i den ildfaste formen. Start med å smøre den ildfaste formen med 10g smør. Dekk bunnen med kjøttsaus. Legg over et lag med lasagneplater. Riv over parmasan. Dekk platene med kjøttsaus, og fortsett til du har brukt opp lasagneplatene og kjøttsausen. Det første og det siste laget skal bestå av kjøttsaus. På toppen har vi ost og parmasan.
Sett lasagnen inn i ovnen, stek på 200 grader i 20-30 minutter.
Server med salat.

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat