Vis enkelt innlegg
Gammel 13-08-09, 04:05   #73
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Alt du har ønsket å vite om ketose

Opprinnelig lagt inn av Starry Eyes, her.

Nå har jeg hørt flere plasser at man kan stoppe vektnedgangen om man har for høyt proteininnhold i maten og at disse vil omgjøres til glukose etter hvert, og man kan så legge på seg.
Og så har jeg lest at dess flere proteiner en får i seg, jo mer vil en ta av? Jeg blir helt svimmel her jeg...hva er sant? Blir dette i det hele tatt nevnt i Ketolyseboken?

Ketolysekuren baserer seg såvidt jeg kan erindre på at fett skal "holde kroppens fettlagre åpne", og "sørge for ketogen forbrenning" (mine ord/beskrivelser). Siden man også spiser proteiner (og ikke bare eter kaninens mat) vil slankingen ikke gå ut over muskelmasse.


Opprinnelig lagt inn av Starry Eyes, her.

Skaldeman opererer jo med fordelingen 85% fett, 10% proteiner, 5% karber. Hvordan kan dette stemme da? Det er jo bortimot umulig å få i seg så lite protein og så mye fett - da må man jo omtrent drikke flere desiliter rent fett daglig- eller hva?

Det er litt misforstått det du sier her. Fordelingen skal være (fritt etter hukommelsen) inntil 20g karbo om dagen, og av resten skal 85% av energiinntaket komme fra fett, og 15% av energiinntaket komme fra proteiner. Fett har ca 9 kalorier pr gram, mens karbohydrater og proteiner har ca 4 kalorier pr gram. http://www.trim.no/pub/art.php?id=588.

Spiser du 100g fett og 100g proteiner, får du altså 900 kalorier fra fett, og 400 kalorier fra proteiner. Fra "dagsdosen" med karbohydrater får du 80 kalorier. Fordelingen her er altså ca 70/30 mellom fett/proteiner. Etter boka skulle du da spist ca 122g fett, og ca 50g proteiner for å få i deg 1300 kalorier med riktig fordeling. En feit frokost, en salat med olje til lunch, og "skikkelig" kjøtt til middag burde enkelt dekke dette.

1 dl fløte gir hva, 39g fett eller no sånt. Grønnsaker stekt i 75g olje og stuet i 1 dl fløte til slutt gir deg lett over 100g fett. Og det er bare til middag!

aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat