Vis enkelt innlegg
Gammel 31-01-09, 13:29   #36
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Men, jeg skjønner egentlig ikke hva dere mener? Dere sier jo at det handler om energi inn og energi ut. Også sier dere at det ikke gjelder når det er snakk om fett vs. sukker, men at det handler om fysiske lover. Da må jeg jo lure på om disse fysiske lovene gjelder for kroppen vår også. Det med energi inn og ut har jo vært en "sannhet" i lang tid, og det er jo derfor vi har mislykkes med lavkalori-dietter. Jeg er ikke kranglete, men jeg synes dette kan virke veldig forvirrende.

Jeg vet egentlig ikke hvordan jeg kan forklare det annerledes. Vi er jo nesten helt enige. Jeg kan forvisse deg om kroppene våre ikke har fått noe unntak fra universets viktigste fysiske lover . Du forsvinner ikke til værs fordi gravitasjon plutselig ikke lenger gjelder for kroppen din, eller forsvinner bortover et jorde fordi Newtons lover ikke lenger bryr seg om deg. Lysets hastighet er konstant både for mennesker og dyr. Og termodynamikkens første lov gjelder for absolutt alt i hele universet, inkludert deg og meg. Ingen vitenskapsmann har noensinne påstått noe annet.

Men du har helt rett i at vekt har alt med HVA vi spiser å gjøre. Der er vi jo ikke uenige. En kalori er ikke bare en kalori. En kalori fra karbohydrat fungerer helt annerledes enn en kalori fra fett. Grete Roedes kalorier fører til vektøkning, mens Tine meieriers kalorier motvirker det. Men begge deler vil gi en vektøkning forutsatt at kalorier inn overstiger kalorier ut. Så er spørsmålet om det er mulig å innta så mye kalorier med en ketogen diett at man faktisk går opp i vekt. Men det er en annen diskusjon.

Håper dette var litt klarere. Som sagt, vi er jo faktisk enige

  Svar med sitat