Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-11, 13:16   #9
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Essensielt fett, en myte?

Opprinnelig lagt inn av Mat er min medisin, her.

Tror Kanskje du har oversatt feil?
Artikkelforfatteren snakker om umetta fett, som du finner mye av i feks solsikkeolje, rapsolje og soyaolje.

Rapsolje inneholder nesten bare enumettet fett. Er faktisk svært likt olivenolje.

Mange av de kaldpressede oljene inneholder mye antioksidanter, det ligger i navnet, disse beskytter mot oksidasjonsprosessen som skjer når man inntar f.eks soyaolje og maisolje. Solsikkeolje finnes i en variant som har nesten bare enumettet fett (hi olec), men desverre ikke kaldpresset. Spesielt soya og maisolje er jeg enig i at er svært dårlige alternativer.

Ang ALA er det en dårlig kilde til omega 3, grunnen er som følger: Mennesket er elendig til å omdanne ALA til EPA og DHA. Faktisk blir bare 5% omdannet til EPA og 0,5% til DHA. Marine kilder er overlegne. Ta lakseolje\selolje gjerne sammen med antioksidanter som grønnsaker, grønn olivenolje etc da disse beskytter mot oksidasjon fra fettsyrene i marin olje. Det aller beste er uansett å spise feit fisk som laks, ørret, kveite, sild, ål osv, noen typer skjell er heller ikke dumt Masse bra lavkarbo mat med fisk som utgangspunkt.

Det var forresten mye synsing og sprøyt i den artikkelen det var linket til, eks at flerumettede fettsyrer brukes som beskyttelse om spising av dyr. I og med at oljen er innerst i frø\nøtter er dette en elendig strategi. Det er ikke uten grønn at før\nøtter etc ofte har antibeitestoffer, nettopp for å beskytte mot spising, derfor går f.eks ofte linfrø rett gjennom tarmen om de ikke bøtes\knuses.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat