Vis enkelt innlegg
Gammel 31-03-10, 20:41   #70
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Barn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Stikker innom igjen. Dette temaet brenner jeg nemlig litt for

Hos oss har vi alltid samlet oss rundt matlagingen. Før vi lærte oss om lavkarbo, var det naturlig nok masse usunne kombinasjoner som i de fleste andre hjem. Men god smak og variasjon har alltid stått i sentrum. Det har vi beholdt også etter at lavkarbolivet startet for halvannet år siden. Og vi lager om mulig enda bedre og mer variert mat enn før.

Hele familien vår lever lavkarbo. Men vi er på ingen måte fanatiske. Det er jo bare snakk om å kutte ut en håndfull standard matvarer, bake brød selv, lage mat fra bunn av med rene råvarer, kutte ut posemat, halvfabrikata osv. Hos oss snakker vi ikke om grønnsaker over og under jorda, for å si det sånn. Men vi bruker utrolig mye tid sammen på kjøkkenet. Barna kokkelerer seg også varmmat selv hver dag etter skolen (13 og 14 år gamle).

Husk at det er stor forskjell på en slankekur som ketolyse og generell lavkarbo. Det første er en kur for vektreduksjon, det siste er ganske enkelt en sunn livsstil. Jeg tør påstå at det er få som spiser så variert og sunn mat som våre barn. Samtidig får de lov til å kjøpe seg hva de måtte ønske for ukepengene. Noen ganger blir det godteri. So what? Vi har ingen restriksjoner. Det er uansett snakk om små mengder i den store sammenhengen. Det gjør meg heller ingen verdens ting om de spiser godteri andre steder. Men de får ikke kjøpe mat i kantina på skolen. Der er det stort sett bare søppelmat (tragisk). Jeg ser heller ingen grunn til å pushe sukkervarer på dem selv uten at de ber om det. Hvorfor skulle jeg det? Det er da så utrolig mange andre måter å glede barn på. Kos er ikke synonymt med sukker. Det er den forestillingen vi må komme bort fra. Barna setter f.eks. mye mer pris på at vi serverer dem og vennene god mat en den samme billige snacksen de får overalt ellers. Det gjør vennene også. Tro meg - vi har titalls innom hver eneste uke. Det vet at det ikke finnes noe godteri her i huset, men det dukker stadig vekk opp et hode i kjøkkendøra og lurer på om det er noe snadder på gang Så å tro at barn forventer sukker - no way - det er bare de voksne som forventer at barn forventer.

MEGET bra innlegg dette
sånn er det hjemme hos oss også.
Vi spiser lavkarbo her, her finnes ingen godteri eller brus. eller lov å feks bare spise karbo(feks pasta) m ketshup til middag. Fett og protein skal med i hvert måltid...også til frukten. Hun må også ha fett/protein på brødskive(får ikke feks syltetøy)...
syltetøy er kun lov når jeg har laget lavkarbo-lapper..
Jeg kjøper heller ikke godteri ute. Jeg blir sett på som ekstrem og fanatisk fordi jeg ikke "unner" ungen is(de andre får jo) feks på sommeren når vi er på farten et sted...camping etc.... jeg synes det er litt vanskelig å si nei, men det er viktig for meg å være konsekvens. Hun kan heller få hjemmelaget(sunn) is når vi kommer hjem
Det er ikke restriksjoner mot det(hvis andre gir og jeg ikke er der), men jeg vil ikke være med på på "etterspørre" denne form for kos. For meg er det IKKE KOS(jeg blir jo bare syk) og det er ikke noe jeg ønsker gi videre til min datter.
Jeg takker feks nei til disse godteposene som vi får sendt hjem i bursdag. Gjett om reaksjoner på det...
Noen dager lar jeg dattern få spise hva hun vil hjemme...blir stort sett knekkebrød og frukt da...og brød m egg/pølse og ketshup til middag... hvis jeg ikke orker styre med noe som helst og velger det enkleste..
Ja..lørdags godtet er fremdeles "inntakt" ... med sukkergodt og kjeks. Det er små mengder i forhold til hva andre barn får, men det synes jeg er helt greit. Vi er egentlig ikke SÅÅ fanatiske, men de som ser det utenfra TROR vi er det fordi jeg sier nei og er streng på dette når vi er ute.. (blir jo endel nei til feks brus/saft når vi er på besøk etc...)...

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat