Vis enkelt innlegg
Gammel 03-09-12, 00:10   #109
zitapus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 31
zitapus er på en erverdig vei

Sv: Barn på lavkarbo

For meg ER det faktisk viktig at barna ikke skiller seg så mye ut (hilsen ex-mobbeoffer).
Det betyr at de kan få det andre serverer i bursdager og den middagen besteforeldre lager (men besteforeldre vet at vi vil begrense inntaket av godteri så sist fikk de velge seg 3 godis fra en pose).
Det betyr også at de får spise det som serveres i skole/bhg. Storebror går på skole og får varm mat i lunsjen hver dag og fruktmåltid på SFO. Nei, det er ikke lavkarbo mat, men jeg synes det er bedre enn brødmåltid. Han har med niste til ett mål og det er grønnsaker/frukt/egg.
Han husker hva vi spiste før vi la om kostholdet og spør ofte om vi kan ha "gamle lasagnaen" til middag. Han liker ikke den nye så godt, selv om han har prøvd. Da skal han ikke sitte med niste på skolen og se på de andre spise det han har lyst på. Det fellesskapet unner jeg han.
Lillebror går i fullkost bhg, han spiser det som blir servert. Ja, det er havregrøt til frokost hver eneste dag. Da har han som regel spist frokost sammen med meg hjemme, det hender han spiser brød, men stort sett mere lavkarbo.

Middagen er alltid lavkarbo, av og til har jeg med poteter. Det er noe guttene synes er godt (og jeg) og det er spesielt hvis jeg ikke er sikker på at de liker maten at jeg føler en trygghet i at de hvertfall blir mette. Alle skal kunne gå mette fra bordet. Jeg føler ofte at jeg trenger poteter for å bli helt mett og har enda ikke funnet en fullgod erstatning for det. Vi har alltid grønnsaker, ofte flere varianter og guttene spiser godt av det (så lenge de er rå og ikke kokt). Vi har veldig variert kosthold.

Vi kjøper ikke godteri (ikke engang på lørdager), saft får de kanskje en gang i mnd. Brus her i huset er farris. Kjeks har vi ikke, kaker er ofte lavkarbo.
Jeg kunne jo bakt lavkarbo brød, men det har jeg ikke tid og energi til, så de gangene de spiser brød er det vanlig fullkorn.
Joda, jeg KUNNE sendt med dem mat i skole/bhg selv, men da må jeg si opp jobben min og være hjemmeværende og da har jeg hvertfall ikke råd til lavkarbo kosthold.

Barna mine er på grensen til å være undervektige, de trenger masse energi. Dersom 30-40% av den energien kommer fra karbohydrater er det bedre enn 70-80%.

Vi er også opptatt av matglede. Vi snakker aldri om vekt, vi snakker bare om maten gjør oss sterke/smarte/glade/friske eller ikke. Storebror er veldig opptatt av det. Han har sagt at han ikke vil ha godteposer i 6 års bursdagen sin, det er helt opp til han å bestemme det. Kanskje han vil ha det når det kommer til stykke, eller kanskje vi blander litt.

Så selv om jeg av og til skulle ønske at vi kunne dra på bakeri og kose oss litt (vi gjør det veldig sjelden, men jeg får alltid dårlig samvittighet) og at det tar lang tid å lage hjemmelagd mat hver dag, så føler jeg at vi har funnet en grei balanse.

zitapus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellomkarbo under påvirkning av Primal Blueprint Svar med sitat