Vis enkelt innlegg
Gammel 22-10-05, 02:02   #58
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

.
Hei Nille!

Hmm... de resultatene du fikk ut virker noe rare, ja...

Ser man dette opp mot filosofien bak Optimal Ernæring, så er "idealvekten din ca. 62 kilo +/- 10%, dvs. fra 55,8 kilo til 68,2 kilo alt etter kroppsbygning.

Med dine 63,5 - 64,5 kg +, ja så ligger du godt innenfor "idealvekta" for deg i følge Optimal Ernæring!

Når det gjelder energibehovet, så ligger det etter beregningene fra boka som følgende;

Protein: 56 - 68 gr
Fett: 155 - 217 gr
Karbo: 31 - 49,5 gr

Dette er de generelle beregningene som må tilpasses aktivitetsnivået

Opprinnelig lagt inn av Nille

...At jeg skal spise mindre protein holder ikke. Hvorfor ? Jo, da jeg spiste mindre protein bygget jeg ikke musler i det hele tatt - og tok ikke av et gram eller cm, uansett hvordan jeg trente. (lå på 50-60 gram protein, 100 gram fett og 20-25 gram karber pr uke)...

Opprinnelig lagt inn av Nille

...Har målt mat siste uke, bare for moro skyld.... Her er snittet: ...87 gram protein, 111 gram fett og 30 gram netto karber...

Ser du dette opp mot anbefalingene fra Optimal Ernæring, så spiste du for lite. Du tilførte kroppen bare ca. 1212 Kcal, og DET mener jeg er lite for ditt aktivitetsnivå. Når du trente som du gjør, så hadde kroppen behov for mere energi enn det du hadde lagt opp til. Ser at du i dag inntar ca 1470 Kcal, noe som er noe bedre, men fremdeles under det jeg mener burde være et passende nivå for deg.

For ditt energibehov og lave matinntak ville du vært i konstant ketose, noe som medførte at en god del av proteinene, det være seg frigjorte og ernæringsmessig tilførte, fortløpende ble omdannet til ketonlegemer for å dekke opp kroppens behov for manglende energi.

I følge beregningene fra Optimal Ernæring- ikke programmet, burde du ha spist noe slik som 65 gr proteiner, mellom 155 - 217 gr fett, og 30 - 50 gr karbohydrater.

Dette ville ha gitt deg en energitilførsel på minimum ca. 1780 og maksimum ca. 2425 kcal alt etter intensiteten på aktivitetsnivået ditt, noe som er langt mere enn det du har tilført kroppen din.

For et friskt menneske vil den normale gjenbruket/turnover av protein ligge på 1 til 2% av kroppens totale proteininnhold. Denne resirkuleringen stammer fortrinnsvis fra nedbrytingen av proteiner i musklene til aminosyrer, i følge Kwasniewskis kostholdsfilosofi. Dette er basert på biokjemiske forskningsresultater.

Han påpeker videre at kroppen ikke trenger å få tilført så mye protein som enkelte kostholdseksperter har hevdet, da det normale "gjenbruket"/turnoveren av frigjorte aminosyrer fra eksisterende proteiner i kroppen er på 75 til 80% i dannelsen av nye proteiner i kroppen (proteinsyntesen).

Det netto tapet av proteiner i kroppen er derfor ikke mere enn 30 til 40 gram pr. dag i gjennomsnitt.

Det er på bakgrunn av dette jeg mener at proteinbehovet ditt ligger innenfor anbefalingene fra Optimal Ernæring, problemet har vært slik jeg ser det at du ikke har tilført kroppen nok energi, noe som har medført at de proteinene du har tilført kroppen primært sett ikke har blitt brukt til å bygge muskler, men til å dekke opp for manglende tilført energi sett i forhold til aktivitetsnivået ditt.

At du bygde mere muskler når du begynte å spise mere proteiner finner jeg ikke merkelig i det hele tatt, da kroppen din kunne bruke noe mere proteiner til bygging av muskelmasse- i tillegg til å bruke det til og kompensere for den manglende tilførte energien aktivitetsnivået ditt legger opp til.

Prøver du å gå over til anbefalingene jeg har skissert deg her fra Optimal Ernæring, ja så mener jeg at du vil se en enda mere positiv utvikling enn den du så når du økte proteininntaket ditt som du selv beskrev.

Jeg mener at du på denne måten vil bygge mere muskelmasse og evt foreta en vektjustering, i og med at kroppen får all den energien den trenger fra fettet, slik at den ikke behøver å forbruke unødig med proteiner i energiomsetningen din.

Om det stemmer, ja se det kan jeg ikke garantere, men ut fra de forutsetnigene du har skissert her, så mener jeg det burde være store sjanser for at du ville få en ytterligere økning i muskelmassen, og en evt. vektjustering om kroppen din mener du skal det, for husk, du er faktisk innenfor det man innenfor Optimal Ernæring kaller for "idealvekten".

Ser her at anbefalingene du kommer ut med ifra Calculus Victus kke er helt optimale sett i forhold til det som anbefales i forhold til boka, og som jeg har skissert for deg her. Litt pussig det, da mine verdier stemte nokså bra...

Nå skal det også sies at det ikke er Kwasniewski som har utviklet dette programmet, det er utviklet og produsert i Australia, men er basert på Optimal Ernærings prinsipper. Det benyttes en såkalt logaritme utviklet av en poslk lege, Dr K. Michalak.

Uansett, her har du ihvertfall fått en generell vurdering av dine verdier sett i lys av kostholdsfilosofien Optimal Ernæring beregnet av lille(?) meg!

Og om det skulle gå en liten f... i deg og du evt. vil prøve ut disse beregningene for å se om de hjelper deg å bygge mere muskelmasse, ja så hadde det vært interessant å høre om hvordan det gikk...

Husk, du skal ikke være redd for hvor mye kalorier du spiser, men sørge for at kroppen får nok energi slik at sammensetningen av næringsstoffene gjør at fordelingen av kroppsmassen etter hvert blir optimal!

.


Sist redigert av Ziggy : 22-10-05 kl 09:10.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat