Vis enkelt innlegg
Gammel 04-04-12, 01:06   #6
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Er operasjon veien til lykke?

Som de andre sier, det har ingenting med lykke for min del heller, for jeg var slett ikke ulykkelig som tykk. Men jeg hadde alt brukt flere år på å prøve å gå ned selv, og ville ikke kaste bort flere år som overvektig, så operasjon ble verktøyet mitt for å gå ned. Det er nå straks to år siden min gbp og jeg angrer ikke ett sekund. Det jeg kanskje angrer mest på er at jeg ikke gjorde det et par år før.

Hadde tarmslyng/ indre brokk ca 1 år etter operasjonen, men da det ble fikset så har det ellers ikke vært særlig til komplikasjoner. (Ca 3-5% kan få tarmslyng etter en operasjon, men sanns. færre nå siden de har begynt med en annen operasjonsteknikk for å forhindre dette et par mnd etter jeg hadde min gbp.)

Vekten holder seg stabil/ går sakte nedover, og jeg kan kose meg til helger og fest dersom jeg vil det, men jeg kan ikke kose meg med like store mengder som før. Noen biter smågodt eller sjokolade, en neve eller to med potetgull, ett kakestykke i selskap osv. Tenker overhode ikke på at gbp gir meg noen begrensninger mtp mat/ kos, heller så hjelper den meg til å spise normale mengder. Jeg spiser fortsatt lavkarbo, slik som jeg gjorde før operasjonen, men nå skeier jeg sjeldnere ut, og med minimale mengder, fordi det ikke er plass i magen min til så mye. (Dessuten så betalte jeg så mye for denne operasjonen selv at jeg ikke har råd til å la være å være streng med meg selv og kostholdet mitt. )

Ellers så er jeg enig i at marknadsføringen er litt for aggresiv, særlig mot de som bare har 30-35 i bmi. Jeg hadde jo vært superfornøyd med å ende opp med den bmi'en med mitt utgangspunkt jeg... Men lurer på hvor du henter påstanden din om at mange sliter med psykiske og sosiale påkjennelser mtp mat/ kos. Kjenner etterhvert ganske mange som er opererte, og har ikke inntrykk av at dette gjelder flertallet...

Forresten, så har det vel blitt mer og mer vanlig at de med 30-35 i bmi (og kanskje under 40 i bmi også) tar en Sleeve operasjon (og ikke gbp). Da rører de ikke tarmene, bare minsker på magesekken. Dette er derfor ett mindre inngrep, og etter det jeg har lest om emnet, et veldig bra alternativ til gbp siden man ikke får dårligere næringsopptak av vitaminer og mineraler.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat